- Hirdetés -

- Hirdetés -

Milyen gumiabroncsot használnak a NASA a roverjén?

A SMART Tire, amely a NASA rovertechnológiáját felhasználva fejleszt légmentes gumiabroncsokat, két innovációs díjat nyert az idei Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n (CES), a világ legnagyobb technológiai eseményén. Honlapján a SMART azt írja, hogy METL abroncsai két díjat nyertek „két különböző kategóriában, a Vehicle Tech&Advanced Mobility és a Sustainability, Eco-Design&Smart Energy kategóriában.” A vállalat kiváló példát mutat arra, hogy az űrtechnológiát a hétköznapi emberek számára is elérhetővé lehet tenni – írja cikkében az Interesting Engineering.

A SMART két fő célkitűzése: a gumiabroncsipar fenntarthatóságának jelentős javítása és az utak biztonságának növelése.

A SMART szerint a gumiabroncsipar bevételének 75 százaléka a csereabroncsokból származik. Az Egyesült Államokban például évente nagyjából 246 millió darab abroncs válik hulladékká. A vállalat két alapítója, Brian Yennie és Earl Cole azt állítja, hogy új gumiabroncsaik felforgatják a 250 milliárd dollárra taksált gumiabroncsipart.

- Hirdetés -

A METL gumiabroncsot a SMART a NASA Glenn Kutatóközpontjával való együttműködés keretében tervezte az ügynökség Space Act Agreement startup programjának részeként. A két szervezet olyan memóriafémek felhasználásával fejlesztette ki a gumiabroncsokat, amelyeket úgy terveztek, hogy ellenálljanak az űrben uralkodó szélsőséges körülményeknek. Az eredmény a SMART szerint egy olyan defektbiztos gumiabroncs, amely évekig kitart.

Az Interesting Engineeringnek adott szeptemberi interjújában Yennie kifejtette: „A gumiabroncsokban lévő légnyomás nélkül a defektek már nem jelentenek gondot. Még a nagy szakadások sem lassítják le ezeket a gumikat: akár egy komolyabb rongálást követően is tovább használhatók, ugyanis ezek a ráhatások nem befolyásolják az abroncs szerkezeti integritását.”

A vállalat első terméke a METL kerékpárgumi. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor az e-mobilitás területén jelenik meg ez a termék, és robogókhoz kínálnak majd gumiabroncsokat, mielőtt néhány év múlva végre találkozhatunk a METL autógumival is.

Az autóipar az, ahol a legnagyobb hatást gyakorolhatja a biztonságra – Yennie szerint „a közúti vészhelyzetek 20 százaléka gumiabroncs-problémával kapcsolatos, és ezek túlnyomó többsége nyomásvesztés vagy helytelen felfújás miatt következik be.”

Némethi Botond, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet