Múlt századi Madonna-slágerek kapnak mai köntöst a mesterséges intelligenciától

Madonna a nemzetközi szórakoztatóipar művészeinek élbolyából elsőként alkalmaz élesben – sok százezres közönség előtt – mesterséges intelligencia által készített videókat. Bár a technológia tökéletesítése még folyamatban van, a 65 éves díva négy évtizedes pályafutását ünneplő Celebration koncertkörútjának két és félórás műsorai alkalmával több dal videós „aláfestéséért” is a Runway amerikai startup AI-videói felelnek.

Madonna szóban forgó turnéja tavaly ősszel indult Európában, idén Amerikában folytatódott, és mindenütt telt arénák, dicsérő sajtóvisszhang fémjelzi annak sikerét. A kivételes fogadtatás titkának fontos összetevője – az elmúlt negyven év slágerei mellett – a különleges látványvilág, ami a Madonna-koncertek általános védjegye. Az énekesnő ezúttal is előtte kevesek által taposott művészeti iránynak és technológiának enged teret, amikor La Isla Bonita című slágerének videós aláfestéseként a színpadképet meghatározó három gigantikus kivetítőn mesterséges intelligencia által készített kisfilmet vetít. A színes naplementében, ritmusra kavargó felhők megjelenítése érdekében az AI egy – még gyermekcipőben járó – ágának szavazott bizalmat Madonna és kreatív stábja. Ezt a videót ugyanis olyan eszköz készítette, amely szövegparancsokból generál mozgóképet.

Mint azt a koncert vizuális anyagában közreműködő Sasha Kasiuha ukrán filmrendező elmondta, tudatos döntés helyett inkább kísérleti jelleggel nyúltak az AI-hoz, hiszen a nyolcvanas évek emblematikus slágereként ismert La Isla Bonitához kezdetben a hagyományos eszközökkel, számítógépes grafikákkal és CGI-jal gyártottak videót. A végeredmény „unalmasnak és giccsesnek” bizonyult, ekkor merült fel a mesterséges intelligencia bevetésének lehetősége.

- Hirdetés -

Bár a ChatGPT-gyártó OpenAI Sora nevű eszközével már felvillantotta, hogy hogyan alkalmazható a szövegből videó technológia, Madonna csapata egy másik eszköznek, a New York-i székhelyű Runway startup technológiájának szavazott bizalmat. A szoftver tavaly márciusi debütálása óta a vállalat júniusban megjelentette annak egy fejlettebb, „Gen-2” változatát is, Madonnáék pedig olyannyira elégedettek lehettek a La Isla Bonita vizualitásával, hogy azóta újabb dalt emeltek a koncert repertoárjába, amelynek képi világáért ugyancsak a Runway felelt – posztolta Instagramon Kasiuha.

A turné amerikai állomásain előadott, a kilencvenes évek hangzását idéző Take A Bow című balladához generált videóban „egy határtalan világ tárul fel, amelynek nincs eredete, sem vége, az időtlen örökkévalóság ábrázolása benne a cél”, írta a kliphez a rendező, amiből egy rövid részletet is közzétett.

A következő linken pedig részleteket is találsz a koncerten bemutatottakból: https://runwayml.com/customers/generating-new-worlds-for-madonnas-celebration-tour/

Cristóbal Valenzuela, a Runway vezérigazgatója szerint bár hajlamosak vagyunk úgy tekinteni ezekre az eszközökre, mint „varázspálcákra, amelyekbe beírunk egy szót, majd annak a kivetítését várjuk, amit elképzeltünk”, valójában olyan kreatív szakemberek értik leginkább ennek működését, akik korábban dolgoztak már digitális szerkesztőszoftverekkel. „A Runway még nem tud teljes hosszúságú dokumentumfilmet készíteni”, folytatja Valenzuela, „de segít kitölteni jeleneteket, amelyekkel színesíthető az elmesélt történet, és háttérvideónak, aláfestésnek is tökéletes klipeket alkot.”

Vörös István, NEW technology