Nagy áttörést hozhat a NASA extrém hidegben is működő robotkarja

Az Amerikai Űrügynökség a Motiv Space Systems-szel karöltve épített olyan holdjárókra tervezett robotkart, ami égi kísérőnk leghidegebb, épp ezért mindmáig feltáratlan régióiban is lehetővé teszi a kutatást – például a víz nyomai után. A készre jelentett COLDArm (Cold Operable Lunar Deployable Arm) akár -173 Celsius fokos extrém fagyban is kiválóan működik.

Ez soha nem látott lehetőségeket nyit, hiszen vannak olyan lunáris régiók – például egy-egy kilenc kilométer magas hegy árnyékában –, amelyek évmilliárdok óta nem láttak napfényt. Ezeken a területeken 200 fok alá zuhanhat a hőmérséklet, de a robotkar nemcsak itt, hanem más felszíni kutatásoknál is hasznos lehet.

A The Robot Report emlékeztet: egyes holdi területek hőmérséklete 54 fokig emelkedhet, amikor éppen süti őket a nap, viszont ha lebukik a horizont mögé, ugyanez a terep teljes sötétségbe borul, és a klíma is barátságtalanná, -166 fokossá válik. Mivel az extrém fagyos ciklusok 14 napig is eltarthatnak, a jelenleg hadrendben lévő eszközök nem igazán használhatók, ami komoly időveszteség. És az idő pénz – űrkutatásról lévén szó: nagyon sok pénz. Az új robotkar a sok feltáratlan terület, valamint a lunáris körülményekhez való még jobb alkalmazkodás reményében készült, hogy a Holdra a közeljövőben visszatérő emberiség még jobb eszköztárral rendelkezzen – például a tervezett bázis építése és ellátása érdekében. A COLDArm ennek az új űrrobotikai korszaknak az előfutára – vélekedett Tom McCarthy, a Motiv Space Systems alelnöke.

Mint ismert, a NASA feltett szándéka, hogy néhány éven belül ismét embert küldjön a Holdra és annak orbitális pályájára. Ezt elvileg három egymásra épülő misszióval teljesítik: az első – személyzet nélkül repülő – fokozat idén novemberben kerülte meg az égitestet. 2023-ban ugyanezt ismétlik meg egy olyan járművel, amelynek fedélzetén már legénység is tartózkodik, míg 2024-25-ben, 1972 óta először, ismét emberek landolhatnak a lunáris felszínen.

Az Artemis program tudományos kutatásait nagyban segítheti a COLDArm, hiszen anélkül képes folytatni a munkát az akár -180 fokos Holdon, hogy belső fűtésre lenne szüksége. Ezzel irdatlan mennyiségű energiát is spórol, hiszen ilyen extrém hidegben a fedélzetén tárolt energia 30 százalékát a hőmérséklet szinten tartása emésztené fel. A kriogenikus technológia megalkotása már emiatt is mérföldkő, viszont a NASA azt reméli, hogy további fejlesztéssel szintén elérhető lesz a valós idejű földi beavatkozás nélküli működtetés. A robotkar egyébként azzal az igénnyel készül, hogy számos más, akár mélyűrbe tartó küldetés során ugyanúgy hasznát vegyék, mint az Artemis programban.

Gábor János, Okosipar.hu

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Akár ez is tetszhet
https://www.okosipar.hu/wp-admin/post.php?post=7773&action=edit#