Nagyban indul a lítiumfinomítás Angliában

Hatalmas léptékekben gondolkodó finomítóüzemet alapítottak a járműakkumulátorok európai nyersanyag-utánpótlása érdekében az angliai Teesportban. A Green Lithium akkumulátor minőségű anyagokat fog biztosítani az elektromos járművek, a megújuló energia és a fogyasztói technológia ellátási láncaihoz – írja a The Engineer. A vállalatot 600 ezer fonttal (kb. 277 millió forinttal) támogatta az Egyesült Királyság kormánya, az elektromobilitás erősítésére nemzeti alapon, az Automotive Transformation Fundon keresztül.

A finomító kialakítása kb. ezer építőipari munkahelyet teremt, míg a hosszú távú üzemeltetéséhez 250, magas szakképzettségű dolgozót vesznek fel. A kitűzött cél évi 50 000 tonna akkumulátorgyártáshoz szükséges lítium előállítása – ennyiből több mint egymillió elektromos járművet lehet építeni. Mivel a lítium az akkumulátorok alapvető alkotóeleme, a beszerzése létfontosságú az autó- és energiaiparban. Mindeközben a világ lítium-feldolgozásának 89 százaléka Kelet-Ázsiában zajlik, és Európában jelenleg egyetlen finomító sincs. Ha minden jól megy, a brit Green Lithiumé lesz az első.

 „Támogatjuk az olyan vállalatokat, mint a Green Lithium abban, hogy kiterjesszék Angliában az új, zöld iparágakat, és ezzel munkahelyeket, növekedést teremtsenek az elkövetkező évtizedekre” – mondta Grant Shapps pénzügyi államtitkár. „Ez lehetővé teszi azt is, hogy megvédjük a kritikus ásványi anyagok ellátási láncát, hiszen tudjuk, hogy a geopolitikai fenyegetések vagy a rajtunk kívül álló globális események súlyosan befolyásolják a kulcsfontosságú alkatrészek ellátását, így késleltethetik az elektromos járművek bevezetését az Egyesült Királyságban.”

- Hirdetés -

Lauren Pamma, a Green Finance Institute programigazgatója elmondta, hogy Nagy-Britannia jelenleg évi 2 GWh akkumulátorkapacitást állít elő; ezt a termelést álláspontjuk szerint mihamarabb 90 GWh fölé kell emelni, ha ki akarják elégíteni az autóipar igényeit. „E képesség megteremtésének kulcsa egy világelső otthoni ellátási lánc kiépítése, a nyersanyag-feldolgozástól az újrahasznosításig. A teesside-i lítiumgyár remek példája annak, hogy a köz- és a magánszektor ennek érdekében együtt tud működni.”

Pamma úgy véli, ha a szigetország komolyan gondolja a közlekedés karbonmentesítését, a meglévő munkahelyek védelmét és újak létrehozását, akkor meg kell dupláznia az állam és a Green Lithium között köttetett megállapodáshoz hasonló szerződések számát. Ha nem így tesz, akkor fennáll a kockázata annak, hogy más országok hamarabb ragadják meg a soha vissza nem térő lehetőséget. Hozzátette: a közúti szállítás jövőjét most kell megalapozni, hiszen az ágazat hamarosan még nagyobb lendületbe jön.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet