Napelemes drón válthatja le a kémműholdakat

A BAE Systems bejelentette, hogy fontos tesztet hajtott végre új, pilóta nélküli kémrepülőgépével, a Persistent High Altitude Solar Aircrafttal (PHASA-35). A precízen megépített, könnyű gépet úgy tervezték, hogy napokig képes legyen nagy magasságban repülni, de közben hihetetlenül hosszú napelemes szárnyakkal is rendelkezik, amelyek a lítium akkumulátorok folyamatos töltésével hetekig vagy akár hónapokig is a levegőben tarthatják a járművet.

„A BAE Systems leányvállalata, a Prismatic Ltd. által tervezett PHASA-35 egy újszerű, ultrakönnyű, napenergiával működő, nagy magasságban repülő álműhold (HAPS) és pilóta nélküli légi rendszer (UAS). A hagyományos műholdakkal vagy repülőgépekkel szemben alternatív, rugalmas megközelítést kínál a tartós és költséghatékony képalkotáshoz és kommunikációhoz” – jellemzi a járművet a BAE Systems.

A PHASA-35 szárnyfesztávolsága 35 méter, a teste pedig „ceruzavékony” szénszálból készült. Az egész szerkezet annyira karcsú, hogy a súlya nem több 150 kilogrammnál. Szembetűnő, hogy nincs futóműve, hiszen szükség esetén (ha néhanapján csak-csak le kell szállni) a két motor házán csúszva képes irányított landolásra. Ilyenkor a sérült légcsavarok helyére nyilván másikat szerelnek a következő küldetés előtt.

- Hirdetés -

A tesztrepülésre már 2023 júliusában sor került egy új-mexikói katonai lőtéren – itt volt ugyanis a legideálisabb az éghajlat ahhoz, hogy a PHASA-35 elérje a több mint 20 ezer méteres magasságot. Ez nagyjából a kétszerese annak, ahol az utasszállítók haladnak.

A HAPS UAS 89 km/h-s sebességgel halad a levegőben. Azért ennyire lassú, hogy a Föld forgásához képest visszafelé – a felszínhez viszonyítva pedig helyben tudjon maradni (például a megfigyelt célállomása felett), még akkor is, ha erős szembeszéllel találkozik a több mint 20 kilométeres magasságban. A kísérletek során egyébként lézeres érzékelőrendszert használtak az időjárási viszonyok és a szélsebesség nyomon követésére. Az időjárás-előrejelzésnek ez a pontos megközelítése lehetővé teszi az álműhold számára, hogy elkerülje a viharos időjárást.

Az USA és az Egyesült Királyság katonai stratégái komolyan fontolgatják, hogy a költséges, bonyolult és űrkatasztrófával fenyegető hagyományos műholdak helyett a jövőben HAPS rendszereket alkalmazzanak, hiszen a vándorló álszatellitek hasonló funkciót látnak el. A kompakt kamerákkal és érzékelőkkel felvértezett HAPS hosszabb ideig lebeghet egy helyszín felett, megfigyelheti a kommunikációt, vagy felderítést végezhet az ellenséges csapatok tevékenységéről.

A kereskedelmi ügyfelek számára ez olyan alkalmazásokban is hasznos lehet, amelyek távoli területek internetkapcsolatát tartják fenn. A BAE Systems további négy repülőgép gyártását már meg is kezdte az angliai Altonban található üzemében.

Gábor János, NEW technology