Növekedhet az elektromos repülőgépek hatótávolsága

A Magpie Aviation hétfőn jelentette be a technológiát, amely új irányból közelíti meg az elektromos repülést – számol be cikkében az Engadget. A mai akkumulátorok nem teszik lehetővé a zéró károsanyag-kibocsátású repülőgépek gyártását. A kaliforniai startup egy olyan megoldáson dolgozik, amely képes zöld energia felhasználásával megnövelni az elektromos repülők hatótávolságát és teherbíró képességét.

Ezt a vontatás technikájával kívánja elérni, amely a zöld közlekedés világában újdonságnak számít.  A Magpie Aviation koncepciója egy vagy több e-repülőgépet használ, amelyek egy hosszú kábel segítségével vontatórepülőként működnek egy másik légijárművet húzva maguk után. A vezető repülőgép vállalná a vontatás nagy részét, és amikor akkumulátora lemerül, átadhatná a vontatási feladatokat egy másik eszköznek, hogy meghosszabbítsa a hátsó gép hatótávolságát.

A Magpie sikeres kisléptékű teszteket végzett egy körülbelül 100 méter hosszú vezetékkel; amíg a későbbi kereskedelmi változatban több mint 1 kilométeres kábeleket tervez használni. A startup úgy kalkulál, hogy fokozatosan bővíti a teszteléseket, és úgy véli, 2030-ra kereskedelmi forgalomba kerülhet a koncepció. A technológiai fejlődés lehetővé teszi majd, hogy egyfolyosós utasszállító repülőgépek is vontathatók legyenek ezzel az eljárással. A Magpie szerint a koncepció kis teljesítményű üzemmódban hibrid, hidrogénüzemű és hagyományos repülőgépekkel is működhet. Emellett a vállalat azt mondja, hogy a Szövetségi Légügyi Hatósággal (FAA) is együttműködik a tanúsítás érdekében.

- Hirdetés -

„Elég őrülten hangzik, de folyton visszatértünk hozzá, mert nem találtunk semmi okot, amiért ne tehetnénk meg” – mondta Vander Lind, a Magpie vezérigazgatója. „A modellezésünk azt mutatja, hogy van haszna egy ilyen vontató repülőgép elkészítésének, nagy előnyre tehetünk szert, mert a drágább és kritikusabb utas- és teherszállító gépeknek hasonló követelményeknek kell megfelelni. Ne feledjük, hogy ha 2050-re el akarjuk érni a szén-dioxid-mentes célt, és egy utasszállító repülőgép élettartama 30 év, a légitársaságoknak már most alaposan át kell gondolniuk a ma megvásárolt gépeik élettartamát.”

A Magpie formabontó taktikája, amely több elektromos repülőgépet kapcsolna össze egy vontató kábellel lehet az az innovációs lépés, amely végre a zöld irányba mozdítaná el a repülőzést. A kaliforniai társaság hamarosan új teszteket végez, amelyekből többet megtudhatunk a megoldás előnyeiről és hátrányairól.

Némethi Botond, Okosipar.hu