Az Okosipar.hu hírportál egyesült a newtechnology.hu hírportállal! Ez az oldal nem frissül tovább. Tartalmainkért látogass el a www.newtechnology.hu oldalra! 

Önvezető buszokra hajt a MAN

A busz- és teherautó-gyártó szerződést kötött a Mobileye technológiai csoporttal, hogy közösen fejlesszenek automatizált tömegközlekedési eszközöket. A hosszú távú cél az autonóm városi buszok sorozatgyártása – de első körben beérik szerényebb célokkal is – írja az eeNews. Az autóbuszgyártó végső soron az üzemeltetési költségek csökkentésére keres alternatívát az automatizálással. A járművezetők ugyanis drágák (már ha egyáltalán vannak), és adja magát, hogy egy vezető nélküli flotta mennyivel kisebb költségtényezőt jelenthet. Ez különösen igaz a városi közlekedésre.

„Az, hogy a városi buszos mobilitás a jövőben nemcsak emissziómentes és hálózatba kapcsolt, hanem automatizált is lesz, nem általános kérdés, hanem egyszerűen csak idő kérdése” – magyarázta Oktay Barbaros, a MAN Truck & Bus buszokért felelős igazgatója. A vezető szerint a nagymértékben automatizált, vezető nélküli megoldások a városi területeken jelentősen jobb költséghatékonysággal fognak rendelkezni ahhoz képest, mint napjainkban, amikor egyre drágábban megtartható sofőrökön áll vagy bukik a biztonságos és megbízható mobilitás.

A Mobileye vállalattal kötött együttműködéssel a MAN elsősorban a Mobileye Drive-ra koncentrál: ez az eszköz a cég szerint egy kulcsrakész önvezető rendszer, ami máris alkalmas a skálázható kereskedelmi bevezetésre – amint a MAN létrehozza a buszautomatizálási követelmények teljesítéséhez szükséges járműarchitektúrát. A két partner legközelebbi közös célja egy automatizált városi autóbusz kísérleti üzemeltetése.

- Hirdetés -

A kutatás-fejlesztési ütemterv másik feladata az autonóm járművek átfogó ökoszisztémába integrálása, hiszen a buszok automatizálása komplex városi környezetben többet jelent a vezetési funkciónál. Hiszen ott vannak a buszsofőrök egyéb tevékenységei, az utasokkal történő kommunikációtól a jegyértékesítésen át a konfliktushelyzetek kezeléséig, vagy a váratlan események (kitérők, balesetek stb.) lereagálásáig. Ehhez intelligens megoldásokra van szükség, és a MAN azt reméli, hogy a digitalizációnak köszönhetően meg is találja őket.

A Lion’s City E típusú, első automatizált MAN autóbusz 2025-től bizonyíthat a müncheni forgalomban, biztonsági sofőrrel a fedélzeten, de lényegében automatizáltan. A MINGA kutatási projekt részeként az olimpiai parkon keresztül közlekedő, leginkább turisztikai és szabadidős tevékenységekhez igénybe vett 144-es buszjárat vonalán fogják használni. A MAN Truck & Bus ezt követően további kísérleti projekteket tervez megvalósítani, hogy az évtized végére elérje a teljes sorozatgyártási készültséget. Az autóbuszgyártó szempontjából kulcsfontosságú előny, hogy Németország a világon elsőként teremtette meg az autonóm vezetés jogi kereteit.

- Hirdetés -

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -