- Hirdetés -

- Hirdetés -

Premier: A Deutsche Bahn és a Siemens Mobility bemutatja az új hidrogénvonatot és a hidrogéntároló tartálykocsit

A Deutsche Bahn (DB) és a Siemens Mobility továbbra is élen járnak a klímabarát közlekedésre való áttérésben a vasút területén. A két partner a Siemens krefeldi üzemében mutatta be átfogó innovatív rendszerük elemeit: az újonnan kifejlesztett Mireo Plus H-t, a legújabb generációs hidrogénüzemű vonatot és egy újonnan tervezett mobil hidrogéntároló pótkocsit. A vonat és az új infrastruktúra a dízel motorvonatokat hivatott felváltani az ingázó és regionális közlekedésben, valamint nullára csökkenteni a vasút által kibocsátott CO2 mennyiségét.

A „H2goesRail” projektet a hidrogén- és üzemanyagcella-technológiára vonatkozó nemzeti innovációs program (NOW GmbH) részeként 13,74 millió euróval támogatja a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium (BMDV). A finanszírozási irányelvet a NOW GmbH koordinálja és a Project Management Jülich hajtja végre.

„A szövetségi kormány a koalíciós megállapodásban vállalta, hogy 2030-ig az ország vasúthálózatának 75%-át villamosítja” – mondta Michael Theurer, a BMDV parlamenti államtitkára. „Itt az alternatív hajtások segíthetnek a dízelüzemű vasúti közlekedésből származó kibocsátások csökkentésében. A H2goesRail projekt nemcsak teszteli a hidrogén vasúti felhasználását, hanem jelentősen előremozdítja a technológiát. Így gyakorlatilag klímasemlegesen tudunk majd közlekedni olyan vasútvonalakon, amelyeket egyébként csak nagy erőfeszítésekkel és költségekkel lehetne villamosítani.”

- Hirdetés -

„Csak egy erős vasúti rendszerrel és alternatív meghajtási módokkal tudunk jelentősen hozzájárulni az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez. A Mireo Plus H lehetővé teszi a klímabarát és kibocsátásmentes személyszállítást” – nyilatkozta Michael Peter, a Siemens Mobility világszintű vezetője. „A Mireo Plus H-val a hidrogénüzemű vonatok következő generációját fejlesztettük ki, amely különösen nagy hatótávolságot és jobb gyorsulást kínál. Minden egyes leszállított vonat 30 éves élettartama alatt akár 45 000 tonna CO2-t is megtakaríthat a személygépkocsival történő utazáshoz képest.”

„A Deutsche Bahn számára a hidrogénvonatok a 2040-re elérendő klímasemlegességi célhoz vezető út fontos elemei” – mondta Dr. Daniela Gerd tom Markotten, a Deutsche Bahn digitalizációért és technológiáért felelős igazgatósági tagja. „A mobil hidrogéntöltő állomás és a kapcsolódó karbantartási infrastruktúra fejlesztésével megmutatjuk, hogy nemcsak mobilitást, hanem technológiát is tudunk nyújtani. És pontosan erre van szükség a jövő klímabarát közlekedésének biztosításához. A H2goesRail és a Siemens Mobilityvel való együttműködés fontos lépést jelent a dízel kivezetése és a flottánk zöldebbé tétele felé.”

A H2goesRail projekthez készült Mireo Plus H kétkocsis szerelvény akár 800 kilométeres távolság megtételére is alkalmas, és ugyanolyan erős, mint elektromos motorvonat társa. 1,7 MW vonóerővel rendelkezik, amely akár 1,1 m/s2 gyorsulást és 160 km/h végsebességet is biztosíthat. A háromkocsis változat hatótávolsága 1000 kilométer.

Ahhoz, hogy a Mindennapi üzemben a hidrogéntechnológia versenyképes legyen a dízel üzemanyaggal, gyors feltöltési folyamatra van szükség. Ennek biztosítása érdekében a DB egy új módszert fejlesztett ki, amely először teszi lehetővé, hogy egy hidrogénvonat ugyanolyan gyorsan feltölthető legyen, mint egy dízelüzemű vonat. Ez különösen fontos tényező, ha figyelembe vesszük a DB regionális személyszállítási szolgáltatásainak szoros menetrendjét. A hidrogénvonatok gyors feltöltése versenyképessé teszi a technológiát a mindennapi forgalomban.

A projekt részletei:

A közös finanszírozású projekt hivatalos neve „H2goesRail”. A Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium (BMDV) több mint 13 millió euróval támogatja a projektet a Nemzeti Innovációs Program Hidrogén- és Üzemanyagcella-technológia (NIP 2) keretében. A NIP 2-t a NOW (National Organization for Hydrogen and Fuel Cell Technology) GmbH koordinálja, és a Project Management Jülich hajtja végre.

Hidrogénhajtás:

Az üzemanyagcella-technológiát alkalmazó hidrogénhajtású rendszerekben a hidrogén és az oxigén reakciója során elektromos áram és „hulladéktermékként” víz keletkezik. Ezeket a vonatokat a DB a klímasemlegesség felé vezető úton a dízelüzemű vonatok alternatív meghajtási rendszerekkel történő kiváltására használhatja.  Hogy a megoldás valóban környezetbarát legyen, zöld villamos energiát használnak a környezetbarát zöld hidrogén előállításához. A DB Energy szállítja a hidrogént.

Mireo Plus H:

A Siemens kifejlesztett egy két kocsiból álló, korszerű hidrogénhajtással működő ingázó vonatot. A rendszer egy üzemanyagcellából és egy lítium-ion akkumulátorból áll. A Mireo Plus H ugyanolyan teljesítményű lesz, mint egy hagyományos elektromos motorvonat, és akár 800 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik majd, az üzemeltetési körülményektől, például az évszaktól vagy az útvonaltól függően. A három kocsis változat hatótávolsága 1000 kilométer lesz. A vonat megkülönböztető jellemzői közé tartozik az alacsony karbantartási és javítási költségeknek köszönhető alacsony életciklus-költség, valamint az óránkénti 160 kilométeres végsebesség.

Töltőállomás:

A DB kifejlesztette, tesztelte és optimalizálta a szükséges hidrogén-infrastruktúrát. A hidrogén előállítása elektrolízissel történik a DB tübingeni karbantartó telepén, közvetlenül a felsővezetékről származó zöldáram felhasználásával. Az elektrolizálóban a vizet elektromos áram segítségével hidrogénre és oxigénre bontják. A hidrogént sűrítés után egy mobil tárolóegységben tárolják. A tankolási eljárás előtt a zöld üzemanyagot feldolgozzák és lehűtik. A mobil rendszer lehetővé teszi további tesztprojektek végrehajtását nem villamosított vasútvonalakon.

Gyors tankolás:

A vonatot hidrogénnel töltik fel egy innovatív eljárás során, amely most először nem tart tovább, mint egy dízelüzemű vonat tankolása. Ez különösen fontos tényező, ha figyelembe vesszük, hogy a DB ingázó és regionális vonatai szoros menetrend szerint közlekednek.

Ezzel a gyors feltöltési folyamattal a hidrogéntechnológia versenyképes lesz a jelenleg használt dízelüzemanyaghoz képest.

Karbantartás:

A DB ulmi karbantartó üzemcsarnokát átalakítják a hidrogénvonatok karbantartására. A DB Régió széleskörűen képzett munkatársai a Siemens Mobility munkatársainak támogatásával fogják a vonatokat szervizelni és karbantartani.

Utasforgalom:

A vonat a tesztfázis befejezése után 2024-ben áll majd forgalomba Tübingen, Horb és Pforzheim között. A tervek szerint mintegy 120 000 kilométernyi menetrendszerű vasúti szolgáltatást végeznek majd. Az útvonal különösen alkalmas a tesztelésre, jellemző regionális járatsűrűséggel és domborzati viszonyokkal. A Siemens Mobility Mireo Plus H vonata az ezen az útvonalon használt dízelüzemű vonat helyettesítésével évente mintegy 330 tonna co2-t takarít meg. A mozdonyvezetőket speciális képzésben részesülnek. A vonatokat a személyszállításban fogják üzemeltetni.

A projekttel kapcsolatos további információ itt érhető el.

Siemens Mobility

Akár ez is tetszhet