Retró Scania találkozó

Március tizedike a Nemzetközi V8-as Nap, amikor világszerte a V8-as motorokat ünneplik. Ez egy tökéletes nap ellátogatni a Charles Russell Transport fuvarozóvállalkozáshoz az Anglia délnyugati részén található Cheltenham városába.

A Charles Russell Transport cégnél a múlt, a jelen és a jövő találkozik. A napjaink nehéz fuvarfeladatait teljesítő, 35 Scania tehergépkocsit (amelyek közül 20 jármű V8-as) számláló flottája mellett ugyanis egy veterán V8-asokból álló páratlan gyűjteményt is fenntart. A vállalkozás és a kiállítói területe egyaránt növekszik. A Charles Russell Transport délnyugat-angliai Cheltenham városában található telephelyének kapuján belépve az ember elsőre azt hiheti, hogy egy farmra érkezett. Azonban ennek a fuvarozóvállalkozásnak a festői szépségű vidéki bázisa egy lenyűgöző Scania V8-as gyűjteménynek ad otthont: a kiállítás minden valaha gyártott típust felsorakoztat egy egyre zsúfoltabb helyen.

A cég Scania V8-as múzeumának legújabb tagja egy 1986-os R142, amelyet alkatrészeire szétszedtek. Most arra vár, hogy a fülkéjét felszereljék, majd felújítják és lefényezik, hogy visszanyerje eredeti állapotát, akárcsak az összes többi tehergépkocsi a gyűjteményben. A veterán teherautók rajongójának és a cég alapítójának, Charles Russell úrnak megvan a saját kedvence: az 1972-es 140 Super. „A típus ikonikus jellege miatt” – mondta.

Veterán járművek felújítása

Charles Russell már nem vesz részt napi szinten az 1969-ben alapított cég irányításában, azonban még mindig nagy örömét leli abban, hogy szeretettel restaurálja a veterán járműveit, illetve a lehető legtöbbet saját maga foglalkozik egy-egy projekttel. Ám továbbra is az üzletember fejével gondolkodik, ezért mindig igyekszik minimalizálni a felújítás költségét. A legújabb R142-es projektjéhez vett egy hasonló V8-as modellt alkatrészdonornak, majd eladta a fülkét drágábban, mint amennyibe az egész jármű került.

„Veteránteherautó-kiállításokon szoktam bemutatni a járműveimet, néhányat pedig a Scania nevében szoktam kiállítani Nagy-Britanniában” – mondta. Charles Russell érdeklődése a V8-asokkal és a Scaniával kapcsolatos mindenféle dolog gyűjtése iránt az 1980-as években kezdődött, akkor még visszafogott módon, poszterekkel és emléktárgyakkal. De kétségkívül a motorok imádata lobbantotta lángra a szenvedélyét: „Szerintem a Scania V8-as a valaha gyártott legjobb dízelmotor.”

Veterán Scania V8-asok gyűjteménye

Ahogyan maga a vállalkozás, úgy a V8-as gyűjtemény is elkezdte kinőni a cég jelenlegi telephelyét, ezért jelentős beruházást hajtanak végre, hogy támogassák a terjeszkedést a következő generáció számára. Az egyik oka a cég túlélésének, sőt, fejlődésének az, hogy szakértői szemlélettel állnak a fuvarozáshoz. Feladataik nyolcvan százalékát ipari gépek szállítása adja, míg a maradékot túlméretes, túlsúlyos és különleges rakományok, például nagy szobrok, hajók és légi járművek fuvarozása teszi ki.

Charles Russell gazdálkodó családból származik, így kezdetben élőállatot szállított a helyi piacokra. Ahogy a vállalkozás nőtt, ipari gépek fuvarozása felé mozdult el, amikor beszerezte első rakodódarus tehergépkocsiját, amellyel az ügyfelek gyárainak telephelyén is tudott fel-, illetve lerakodni. Ahogy a vállalkozásnak ez a része nőtt, 1980-ban Charles Russell elkezdett ipari gépeket szállítani Európa különböző pontjaira. „Akkor döntöttem úgy, hogy egy további szolgáltatást is kínálok az ügyfeleknek: gépeik üzembe állítását. Így a teljes körű csomagunknak köszönhetően csak egy céggel kellett üzletet kötniük.”

Mindent egy kézből a fuvarozástól az üzembe helyezésig

A mindent egy kézből koncepció azóta a vállalkozás alapkövévé vált. Felmérik az ügyfelek igényeit, majd leszervezik a szükséges személyzetet és eszközöket, így a teljes munkát elvégzik alvállalkozók bevonása nélkül. Megbízásaik között bármi szerepelhet egyetlen gép leszállításától és üzembe állításától egy teljes gyár átköltöztetéséig.

Scania