Az Okosipar.hu hírportál egyesült a newtechnology.hu hírportállal! Ez az oldal nem frissül tovább. Tartalmainkért látogass el a www.newtechnology.hu oldalra! 

Roland Berger tanulmány: Akadályok az európai repülőgépgyártásnövekedésében

Az európai repülőgépgyártó vállalatok egyharmada jelenleg nem tartja magát megfelelő helyzetben lévőnek a közelgő termelésnövekedés végrehajtásához. A helyzet különösen nehéz a kis- és középvállalkozások számára, amelynek többek között a beruházásokhoz szükséges tőkehiány, valamint a szakképzett munkaerő és egyéb erőforrások, például nyersanyagok vagy köztes termékek hiánya az oka. Különösen az ellátási lánc problémák jelentenek továbbra is gondot: a vállalatok 66 százaléka számolt be az ellátási zavarok miatti termelési zavarokról, és úgy értékelik, hogy a következmények még súlyosabbak lesznek, mint 2023-ban. Mégis, alig kevesebb mint a felük dolgozik az ellátási lánc struktúrájának átalakításán vagy optimalizálásán, hogy ellenállóbbá tegye azt a zavarokkal szemben. Ez derül ki a Roland Berger által a Német Repülőgépipari Szövetséggel (BDLI), valamint a nagy-britanniai ADS és a francia GIFAS repülőgépipari szövetségekkel együttműködésben készített tanulmányból. A „Tanulmány a németországi, franciaországi és brit repülőgépipari ellátási lánc rugalmasságáról” címet viselő, mintegy 150 vállalatot vizsgáló anyag átfogó képet fest az európai repülőgépgyártásról.

„A pandémiát követő felzárkózási verseny hatalmas lendülettel zajlik, és az európai repülőgépipar rendelésállománya ennek megfelelően telített.” – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. „Ahhoz, hogy ezt a rendeléshátralékot feldolgozzuk, a leszállított polgári repülőgépek számának 2030-ig csaknem meg kell duplázódnia. Sok vállalat azonban, különösen a kisebb és közepes méretű beszállítók közül, jelenleg nem látja magát képesnek arra, hogy ennek megfelelően felpörgesse termelését.” A megkérdezett vállalatok több mint 60 százaléka küzd a felfuttatáshoz szükséges szakképzett munkaerő megtalálásával, 40 százalékuk pedig a beruházásokhoz szükséges tőke hiányáról számolt be. Jó 35 százalékuk számára pedig az elégtelen termelési kapacitások jelentenek kihívást.

Az ellátási láncokkal is vannak problémák. A válaszadók kétharmada (66%), különösen a Tier 1 beszállítók, zavarokról számolt be, például a hosszabb átfutási idők vagy a nyersanyagok és köztes termékek korlátozott elérhetősége miatt. Az eredmény: megbízhatatlan szállítások és rövid távú szűk keresztmetszetek. Az áremelkedések, a minőség ingadozása, a pontatlan keresleti előrejelzések és a jogi szabályozás szintén szerepelnek a nehézségek listáján. A hatások súlyossága is nőtt: az előző évhez képest kettőről tizenegy százalékra emelkedett azoknak a vállalatoknak a száma, amelyek úgy nyilatkoztak, hogy „jelentősen” érintik őket az ellátási lánc zavarai. Itt is aránytalanul nagy részben képviseltetik magukat a Tier 1 beszállítók.

- Hirdetés -

Az ellátási láncok rugalmassága nélkülözhetetlen a termelési ütemek felfutásához

„A vállalatok előtt álló válságok sokaságát tekintve nem meglepő, hogy a tűzoltó üzemmódban lévők száma a tavalyi évhez képest ismét megnőtt.” – mondja Schannen Frigyes. – „A reaktív cselekvés azonban nem elég. Rövid távon ugyan segíthet a zavarok kezelésében, de a hosszú távú stabilizációhoz az ellátási láncok nagyobb rugalmasságára van szükség – ez pedig csak strukturális kiigazításokkal érhető el.” A Roland Berger szakértőinek ajánlása az, hogy először az ellátási lánc alapvető elemzését kell elvégezni. Ennek alapján lehet aztán olyan intézkedéseket kidolgozni és végrehajtani, többek között a legjobb gyakorlatok példáinak felhasználásával, amelyekkel valóban válságálló és költségelőnyöket is nyújtó ellátási láncot lehet építeni.

- Hirdetés -

Ezt a légiközlekedési szövetségek is támogatják. Így a BDLI elindította az „AeroExcellence” kezdeményezést. „Ezzel szeretnénk segíteni a beszállító cégeket abban, hogy a teljes értékláncuk mentén képesek legyenek azonosítani az optimalizálási lehetőségeket.” – mondja Stefan Berndes, a BDLI repülésért, berendezésekért és anyagokért felelős vezetője. Egy másik fontos kérdésre is rámutat: „Az egyes vállalatok szintjén hozott intézkedéseken kívül több európai és nemzetközi együttműködésre is szükség van a repülőgépiparban, hogy diverzifikáljuk és rugalmasabbá tegyük a beszállítói láncokat. Ezen dolgozunk a többi európai szövetséggel együtt, többek között ezen a közös tanulmányon keresztül. A tanulmányból egyértelműen kiderül, hogy az iparág Európa-szerte nehéz helyzetben van, amelyet meg kell oldani ahhoz, hogy ki tudjuk használni a rendelésállomány fellendüléséből származó pozitív lendületet.”

Roland Berger

- Hirdetés -