Rugalmas, mint a gumi, de erős, mint a titán – Titán erősségű légmentes kerékpárabroncs került piacra

A gumit csak részben, a futófelületén tartalmazó eszközt a NASA technológiájával készítette el a The SMART Tire Company. A 2020-ban, a FedTech NASA Startup Program keretében létrejött startup METL névre keresztelte el az abroncsot, és egy saját alakjára emlékeztető ötvözetből gyártja. Rugalmas, mint a gumi, de erős, mint a titán.

A METL technológiát eredetileg a NASA hold- és marsjárói számára fejlesztették, és csak ezután használta fel földi célokra a The SMART Tire Company. Ez a sokat emlegetett légmentes gumiabroncs-technológia mostantól kereskedelmi forgalomban is elérhető.

A termék Kickstarter-kampánya szerint a kerékpárokhoz tervezett SMART METL abroncsok minimális gördülési ellenállással rendelkeznek, nem igényelnek légnyomást, ugyanolyan simán súrlódnak, mint a pneumatikus gumik, és elég tartósak ahhoz, hogy kibírják a jármű teljes élettartamát. Arról nem is beszélve, hogy rendkívül stílusosak.

- Hirdetés -

A modell az idei Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n (CES) két kategóriában is elnyerte az innovációs díjat: a Járműtechnika és fejlett mobilitás, illetve a Fenntarthatóság, ökodizájn és intelligens energia szekció legjobb terméke lett. A szerénytelenül csak „újra feltalált keréknek” és „a kerékpározás Szent Gráljának” titulált abroncs három méretben lesz elérhető, de a középső, 35 milliméter vastag modell már kapható is, a közösségi finanszírozás részeként. Ebből egy 70 centiméter átmérőjű kerékre való darab mindössze 450 grammot nyom.

Az eszköz persze teljesen defektmentes, és elsődleges célja (a kereskedelmi siker mellett) a nem fenntartható gumiabroncsipar zöldítése. A SMART szerint a csereabroncsok adják a gumiabroncsgyártás bevételének 75 százalékát, vagyis rengeteg kerül hulladéklerakókba azért, mert elhasználódott. Ez csak az Egyesült Államokban évente több mint 246 millió darabot jelent.

Űrből jött abroncs

A METL gumiabroncs a NASA Glenn Kutatóközpontja és a SMART együttműködésében jött létre. A két vállalat olyan memóriafémeket alkalmazó abroncsokat készített, amelyek ellenállhatnak az űrben uralkodó szélsőséges körülményeknek. Az alakmemória-ötvözet (SMA) technológiáján alapuló METL gumiabroncsoknak van egy központi rugója, ami a gumiabroncs köré tekeredik. Ez a rugó NiTinolból, vagyis nikkel-titán ötvözetből áll. Amikor a NiTinol terhelésnek van kitéve, először deformálódik, majd visszanyeri korábbi alakját. Ennek a tulajdonságának köszönhetően a gumiabroncs lágyan képes összenyomódni és visszapattanni, így a léggumiabroncsokhoz hasonló, kényelmes utazást biztosít. Erre a kerékpár teljes várható élettartama végéig képes: állítólag 8-13 ezer kilométeren át tartós marad, ráadásul, ha cserélni kell, akkor is jóval fenntarthatóbb, mint a hagyományos gumiabroncs, hiszen feleannyi gumi található a szerkezetében. Emellett az elsődleges gumiabroncsnak ki kell bírnia a kerékpár élettartamát, még akkor is, ha a futófelületet esetleg 5000-8000 mérföldenként (8047-12 875 km) cserélni kell.

A könnyen felszerelhető abroncsokból egy pár 150 dollárba (54 ezer forintba) kerül e-rollerre, és 500-ba (180 ezer forint), ha kerékpárméretben kell. Az első kézbesítéseket (bárhol a világon) 2024 nyarán kezdik el teljesíteni.

Gábor János, Okosipar.hu

- Hirdetés -

- Hirdetés -