- Hirdetés -

- Hirdetés -

Száz százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal is működött az Airbus A350

A klímaváltozás elleni harc egyik ritkán emlegetett, ám annál fajsúlyosabb problémája a légi közlekedés dekarbonizációja. Bár az ingázás és a városi repülés, sőt, talán a légi mentés is megoldhatónak tűnik elektromos járművekkel, a nagy távolságokat teljesítő járatok esetében egyelőre új összetételű üzemanyagokban kell gondolkodni. Ezzel próbálkozik az Airbus – olyan cégekkel karöltve, mint a Rolls-Royce, a német DLR és a finn Neste. A The Engineer tudósítása szerint a 2021-es tesztek során sikerült bizonyítani, hogy egy több mint 300 utast elbíró Airbus A350-es is képes a levegőbe emelkedni, és hosszabb távon üzemelni, száz százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF). Ha az „újra feltalált kerozin” kereskedelmi forgalomba kerül, akkor a légitársaságok anélkül tudják elkezdeni a károsanyag-kibocsátás csökkentését, hogy lecserélnék a hagyományos repülőgépflottájukat.

A SAF a Neste észterek és zsírsavak felhasználásával készülő üzemanyaga, amivel egy Airbus két, Rolls-Royce Trent XWB típusú motorját tankolták meg – kezdetben fele-fele arányban kerozinnal keverve. Mivel a Földközi-tenger felett végrehajtott tesztrepüléseket hiba nélkül sikerült teljesíteni, lezavartak néhány olyan kísérletet is, amikor az A350-es kizárólag SAF-fal volt feltöltve, és megint csak stabil működést mutatott. A gépet minden esetben egy DLR Falcon követte – kb. száz méterre lemaradva, hogy a rászerelt szondákkal pontosan mérni tudják a károsanyag-kibocsátást.

A csapat arra jutott, hogy egy SAF-fal működő gép – bármilyen körülmények között repüljön – mindig kevesebb részecskét bocsát ki, mint kerozinüzemű társai. Kiderült továbbá, hogy a Neste terméke takarékosabb és könnyebb a hagyományos üzemanyagoknál, hiszen kisebb a sűrűsége, mégis több energiát ad át a motornak.

- Hirdetés -

Simon Burr, a Rolls-Royce termékfejlesztési igazgatója elégedetten nyugtázta, hogy a kutatás során semmiféle technikai akadályát nem találták annak, hogy a civil repülésben használt motorjaik száz százalékban SAF-fal működjenek. Megerősítette, hogy a dekarbonizációs célok érdekében feltétlenül támogatni fogják, hogy az új üzemanyagot minél szélesebb körben engedélyezzék.

A fent írt cégek, illetve a Kanadai Kutatási Tanács és a Manchesteri Egyetem szakértői közös tanulmányban fogják összegezni a földi és légi kísérletek során szerzett tapasztalatokat. A publikációt 2022 végére, legkésőbb 2023 elejére ígérik.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet