- Hirdetés -

- Hirdetés -

TargoncaTrend 2020-ban

A gazdaságot 2020-ban – már most, az utolsó negyedév küszöbén kijelenthetjük – leginkább a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos intézkedések befolyásolták. A legtöbb iparágban negatív tendenciák figyelhetők meg, ugyanis hirtelen esés következett be a keresleti oldalon. Ezzel szemben a targoncák globális piacán ellenkező trend mutatkozott. A ResearchAndMarkets elemzőcég szerint összességében 2%-os éves növekedési ütem várható 2020 és 2027 között az anyagmozgató eszközök területén – írja az Mhlnews.com.

A növekvő tendencia nem légből kapott előrejelzés, ugyanis a feldolgozóipar fellendülése és az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok raktárkapacitásának bővítése kifejezetten ösztönző hatást gyakorol a targoncák piacára. Ennek alapján még mérsékeltnek is mondható a prognózis, ám a nyersanyagok szűkössége, valamint a kormányok által meghatározott direktívák visszafogják a növekedést.

A legjobb targoncák a világon

- Hirdetés -

A targoncagyártók ágazatában is megannyi változás történt az utóbbi években. Technológiai fejlesztések, vállalatok egyesülése és még sorolhatnánk; a cél a versenyben maradás mellett az ügyfelek maximális kiszolgálása. A változások ellenére a vezető targoncagyártók dobogós listája nem sokat változott az előző évekhez képest.

Toyota

Nem okoz meglepetést a Toyota vezető pozíciója, hiszen évek óta a képzeletbeli dobogó első helyét foglalja el. A japán gyártó (központ: Kariya, Aichi prefektúra, Japán) bevétele 19,98 milliárd dollár volt a 2019-es évben. A Toyota és Raymond márkanévvel forgalmazott targoncák mellett a vállalat gépjárműveket (főként RAV4), valamint autóipari légkondicionáló berendezéseket is gyárt. Ha a cégnek csupán az anyagmozgatásra vonatkozó piacát nézzük, akkor kisebb növekedést figyelhetünk meg a 2018-as évhez képest, de a Toyota így is jócskán vezeti a globális targoncapiacot.

KION Group

A KION Group a második helyét legfőképpen annak köszönheti, hogy több márkát is képvisel, melyek a Linde, STILL, Baoli, Fenwick, OM Voltas és a Dematic. A németországi, Frankfurt székhelyű vállalat 2019-ben összességében 9,87 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami kifejezetten jó eredménynek számít, ugyanis 5,7%-os növekedést jelent az azt megelőző évhez képest, ha csak a targoncaforgalmazást nézzük.

Jungheinrich

A németországi (Hamburg) székhelyű Jungheinrich csoport bevétele 4,56 milliárd dollár volt a 2019-es évben, ami 4%-os növekedést jelent a megelőző év eredményéhez képest. A vállalat 2019-ben további lépéseket tett az automatizáció és a digitalizáció felé azáltal, hogy többségi részesedést szerzett az ISI Automation cégben. A Jungheinrich többirányú fejlesztései is mutatják, hogy nem hiába birtokolják a targoncapiac jelentős szeletét. Az elektromos targoncáik, illetve az automata eszközeik nagyban hozzájárulnak kiemelkedő szerepükhöz.

Növekvő e-kereskedelem

Az elektronikus kereskedelem az árucikkek és szolgáltatások online eladását, illetve vásárlását teszik lehetővé. Az e-kereskedelem piaca rohamtempóban növekszik. A termékek iránti kereslet emelkedése megnövelte a raktárhelyek iránti igényeket. A tárolást nagyobb helyiségekben oldják meg, ahonnan az áruk egy kiskereskedelmi üzletbe kerülnek. Az idő és hely csökkentése érdekében targoncákat alkalmaznak az anyagok és áruk megfelelő elhelyezésére és elrendezésére. A felhasználásnak megfelelően különböző modellek érhetők el, amelyek optimálisan illeszkednek a folyamatba. Emellett fontos a teljesítmény és a fogyasztás is, megtalálhatók belső égésű motorokkal ellátott benzines vagy dízel-, illetve elektromos meghajtású targoncák. Az e-kereskedelem fejlődése ösztönző hatást gyakorol a targoncák globális piacának fejlődésére.

Hódító elektromos meghajtás

Az elektromos targoncák piacának méretét 2020-ban 15.950 millió amerikai dollár értékűre becsülték, de várhatóan 2025-ig meghaladja a 18.460 millió amerikai dollárt is. Az előrejelzések szerint a villany meghajtású targoncák piaca 3,7%-os növekedést fog elérni ebben az időszakban.

Az elektromos targoncák egyre nagyobb teljesítménnyel rendelkeznek, és széles körben használják nehéz anyagok – például konténerek – rövid távolságra történő emelésére, szállítására. A villany meghajtású anyagmozgató eszközök hatékonysága vetekszik, illetve meghaladja a belső égésű motorral rendelkező társaikét. A hagyományos dízel- vagy benzinmotoros targoncák sok esetben háttérbe szorulnak, az igény az elektromos eszközök iránt növekszik.

Az új hullám

Az elmúlt években egyre több elektromos meghajtású targoncát értékesítettek, ez annak is köszönhető, hogy a gyártók kiemelt figyelmet szentelnek a belső égésű motorok teljesítményének túllépésére. Emellett a környezetvédelmi okai is vannak a fejlesztéseknek, továbbá az erőforrások –  a kőolaj és földgáz – végességét is szem előtt kell tartani. Az anyagmozgató berendezések esetében szintén szóba kerülhet a hidrogén-üzemanyagcellás megoldás. Az így meghajtott targoncák környezetkímélőbbek és alacsonyabb a zajkibocsátásuk. A Toyota Material Handling – az egyik vezető targoncagyártó – 2019-ben mutatta be a ProMat kiállításon az új háromkerekű üzemanyagcellás anyagmozgató berendezését, de több gyártó is folytat fejlesztéseket ebben a témában.

Emberi vagy gépi vezetés?

Már nagyjából egy évtizede megjelentek az önjáró targoncák a szakvásárokon, ami óriási port kavart a szakmában. Arról jelenleg nem rendelkezünk adatokkal, hány autonóm anyagmozgató eszközt értékesítettek a nagy gyártók, de az látszik, hogy egyre többen kezdenek ilyen irányú fejlesztésekbe – köztük a Toyota, a Jungheinrich és a Kion is.

Az automatizált megoldások azért is hódítanak ennyire, mert a munkaerőpiac így diktálja. A közelmúlt munkaerőhiányát karantén és gyárbezárások követték, ami megerősítette a vállalatokat a humán munkaerő pótlásának szükségességében. Az önjáró eszközök betöltik az emberek helyét, sőt, folyamatos, következetes teljesítményt nyújtanak a nap 24 órájában – akár a hét minden napján.

A másik nagy és sokszor ismételt előnye az automatizmusnak, hogy csökkenti a balesetek számát és az ismétlődő feladatok ergonómiai hatását a gyors tempóban fejlődő raktárakban.

Némethi Botond, NEW technology magazin

Akár ez is tetszhet