A Boston Dynamicstól a Hanson Roboticsig a robotika területén hemzsegnek az új találmányok, amelyek mindegyike egyszerre zseniális, de mégis problémás a maga módján – mutatja be a gyártókat cikkében a Popular Science.
A Tesla alapítója, Elon Musk leleplezte következő alkotását, a „barátságos” Tesla-robotokat, amelyek veszélyes, ismétlődő és unalmas feladatokat képesek elvégezni, például szerszámokat hoznak a javításhoz, vagy bevásárolnak.
A prezentációban Musk elmagyarázza, hogy ez a robot a Tesla technológiájának természetes evolúciója. „A Tesla vitathatatlanul a legnagyobb robotikai vállalat, mert az autóink félig értelmes robotok négy keréken” – büszkélkedik. Szerinte van értelme, hogy az autók önvezető képességeit és a beépített neurális hálózatokat, amelyek megértik és eligazodnak az autót körülvevő világban, egy humanoid robot formájába helyezzék.
A robot állítólag 180 centiméter magas és 125 kilós lesz. Képes lesz 20 kilogrammot cipelni, 65 kilogrammot felemelni, és maximum 8 kilométer/órás sebességgel mozogni. A prototípus várhatóan valamikor a közeljövőben állhat üzembe, és a vállalat nyílt felhívást tett közzé a csapattagok jelentkezésére.
A kritikusok kételyeiket fejezték ki Musk ígéretének gyakorlati megvalósíthatóságával kapcsolatban, arra hivatkozva, hogy több vállalatnak vannak már olyan projektjei, amelyekben robotokat építenek hétköznapi munkára, és hogy Musk súlyosan alábecsüli azt az időt és a munkát, ami szükséges még a legegyszerűbb formájú gépek megépítéséhez és teszteléséhez is.
Tovább rontja a Musk robotja körüli felhajtást az a tény, hogy a Tesla autóit működtető önvezető rendszer, amely elméletileg ezt az új robotot is működtetné, nemrégiben szövetségi vizsgálat tárgyát képezte, mert vészhelyzeti járművekkel ütközött.
Musk nincs egyedül ambícióival. Számos vállalat és egyetem dolgozik olyan robotokon, amelyek képesek embert támogató feladatokat ellátni, az egészségi állapot megfigyelésétől kezdve a mentőakciókon át a komornyik szerepéig. De még mindig nagy a szakadék a filmekben és a tévében bemutatott robotasszisztensek típusa és a jelenlegi kutatások alapján jelenleg lehetséges robotok között.
Hol is tartanak a híres robotgyártók?
Boston Dynamics
A Boston Dynamics, amely vitathatatlanul a humanoid robotika vezetője, már majdnem egy évtizede teszteli a technológiáját. A korábban a SoftBank tulajdonában lévő vállalatot júniusban felvásárolta a Hyundai Motor Group. Humanoid Atlas robotjaik számos kísérleten estek át, hogy teszteljék mozgékonyságukat és viselkedésüket különböző környezetekben. Az Atlas először 2013-ban mutatkozott be a nagyközönségnek. Nemrég a robotnak sikerült elsajátítania a parkour technikákat. Atlas közel két méter magas, súlya körülbelül 196 kiló, és akár 9 kilométer/órás sebességgel is képes haladni. Ezek a robotok egyelőre csak kutatási célokat szolgálnak, kereskedelmi forgalomban nem kaphatók. Az egyik kutyaszerű robotjuk, Spot azonban megvásárolható, 74500 dolláros áron.
Agility Robotics
Az Agility Robotics a Digit névre hallgató humanoid robotot fejlesztette ki. Az Agility Robotics 2019-ben összeállt a Ford Motor autógyártóval, hogy Digitet munkába állítsák. A robot működő és állítható karokkal és lábakkal rendelkezik, amelyek segítségével járkálni, tárgyakat felvenni és mozgatni tud. A navigáláshoz LiDAR-t és más érzékelőket használ. A Ford most azt teszteli, hogy a Digit a Ford önvezető autójával kombinálva képes-e együttműködni a kiszállításokban.
SoftBank
A SoftBank 2014-ben bemutatott Pepperje az egyik első szociális humanoid robot volt. Egy időben megvásárolható volt 2000 dollárért. Pepper egy kisgyermek vonásaival rendelkezik, képes utánozni az emberi felsőtest mozgását, és képes felismerni az emberi érzelmeket, valamint felvenni a nem verbális szociális jeleket, ezzel a megértés illúzióját keltve, vagy amit egyes fejlesztők mesterséges empátiának neveznek. A Smithsonianban és buddhista templomokban tett kitérők ellenére a Pepper gyártását idén leállították – számolt be a The Verge.
Hanson Robotics
A Hanson Robotics felelős az emberre megdöbbentően hasonlító Sophia nevű robot megalkotásáért, amely 2016-ban jelent meg. A Reuters januárban arról számolt be, hogy a hongkongi székhelyű vállalat valamikor idén kezdi meg négy robotmodell sorozatgyártását, köztük Sophiáét is. David Hanson alapító a Reutersnek elmondta, hogy ezek a robotok hasznosak lehetnek az egészségügyben, a kiskereskedelemben és a légitársaságoknál.
Továbbá érdemes kiemelni:
A Stanford OceanOne búvárrobotja képes volt egy vázát kihozni egy víz alatti hajóroncsból, feltételezhetően csökkentve ezzel az emberek veszélyes búvárfeladatainak szükségességét. Ennek a vízi humanoidnak azonban még mindig szüksége van emberre, aki virtuálisan irányítja.
Okosipar.hu