- Hirdetés -

- Hirdetés -

Több ezer embert rúg ki az elektromos hajtásra átálló Ford

A szakma máris kikerekedett szemekkel figyeli, mi történik az autóiparban, pedig az elektromos autózás miatt feleslegessé váló sok ezer gyári dolgozó szerintük még csak a kezdet. A Business Insider emlékeztet: a General Motorstól a Toyotáig szinte minden gyártó a robbanómotoros járművek kivezetésére készül. Bár a tiszta, elektromos autózástól azt várja a világ, hogy visszavágja az emissziót, és végül egy élhetőbb, enyhébb klímaváltozással járó jövőt eredményez, a technológia már ma is hatalmas viharokat okoz az autóiparban.

A gyártás fokozatos, de egyre gyorsuló átállását először azok a gyári dolgozók érzik meg, akiknek a munkája eddig a benzinmotorokról vagy például a sebességváltókról, a kipufogórendszerekről, illetve mindezek összeszereléséről és alkatrészeiről szólt. Fontos leszögezni: a hagyományos hajtásláncokhoz képest az EV-k összeszerelése egyszerű folyamat, vagyis a gyártók a termelési irány megváltozásával egyre kevesebb munkáskezet fognak igényelni, miközben tartják a teljesítményt, sőt, amíg az elektromos autók kiemelt áron értékesíthetők, még jobban járnak.

A legutóbb szóba került Ford mellett már a Volkswagen is alaposan felmérte, hogy mennyi dolgozóra lesz szüksége az e-mobilitás korában, és hát jóval kevesebbre. Mindkét gyártó hasonló számokat hozott ki, és arra jutott, hogy az újgenerációs járművekhez legalább 30 százalékkal kevesebb humán erőforrásra lesz szükség. Könnyen lehet, hogy még ezzel is szépítettek a valóságon, mert az AlixPartners tanácsadó cég szerint jóval magasabb, 40 százalékos lemorzsolódás fog történni, hiszen az EV-k előállításához legalább ennyivel kevesebb dolgozó kell.

- Hirdetés -

A soha nem látott változás (ne feledjük: száz év után kell átállni valami teljesen másra a benzin- és gázolajüzemről) pontos következményeit egyelőre nehéz lenne megmondani, de abban minden szakértő egyetért, hogy a szektor óriási vérveszteséget fog szenvedni, mi több, néhány gyártónál már most hatalmas leépítésekbe kezdtek.

 „Az ipar olyan változáson megy át, amilyet eddig még sosem láttunk; nagy esély van rá, hogy kevesebben fogják építeni ezeket az autókat, és az alkatrészek gyártásához is kevesebben fognak kelleni, ami komoly kihívás elé állítja az autóiparra épült közösségeket” – mutatott rá Brett Smith, a Center for Automotive Research technológiai igazgatója.

Az Economic Policy Institute tavaly szeptemberi tanulmánya úgy számolt, hogy az USA-ban 75 ezer autóipari munkahely szűnik meg 2030-ra, amennyiben addigra minden második eladott új autó elektromos lesz (jelenleg százból öt már az). Az ágazat európai szereplői ennek a fluktuációnak a többszörösét produkálhatják (igaz, hosszabb idő alatt): az öreg kontinensen 2040-re kb. 275 ezerrel kevesebb autóipari dolgozóra lesz szükség csupán az elektrifikáció miatt.

A felfordulás annak ellenére is hatalmas lesz, hogy az akkumulátor- és motorgyártás hullámzása valamelyest ellensúlyozni fogja az ágazati munkahelyek erózióját. A Boston Consulting Group például azt mondja, hogy a következő nyolc évben akár 630 ezer beosztás lesz a múlté Európában, de közben az akkumulátor-előállítás és a töltők infrastruktúrájának kiépítése itt 580 ezer, míg az Egyesült Államokban 150 ezer új pozíciót szül. Ha igazuk van – és az állításuk bizony logikus –, akkor a munkahelyek inkább az autóiparhoz kapcsolódó egyéb területekre helyeződnek majd át, mintsem örökre megszűnnének.

Mindazonáltal jegyezzük meg: a statisztikák aligha fogják vigasztalni azokat a dolgozókat, akik kifejezetten az autóipar miatt költöztek olyan centrumok közelébe, ahol komoly gyártás folyik (itthon például: Győr, Debrecen, Kecskemét), mert ha a munkájukra szükség is lesz, szinte biztos, hogy ugyanott, ahol eddig éltek, nem tudnak majd kapcsolódó munkakörben elhelyezkedni.

 „A keletkező állásokat nem ugyanazok az emberek fogják megkapni: az új munkahelyek új emberek számára fognak létrejönni” – jósolta Smith. A véleményét elég biztosan alátámasztják a tapasztalt tendenciák: az USA-ban például rengeteg akkumulátorgyár telepítését tervezik, csak éppen teljesen máshová, mint ahol az EV-k gyártása zajlik, ráadásul az akkumulátorcsomagok készítése elég jól automatizálható.

Tammy Madsen, a Santa Clara Egyetem üzleti professzora arra is figyelmeztet, hogy a fehérgalléros állások ugyanúgy nem lesznek immunisak ezekre a változásokra, mint a kétkezi munkahelyek, így a belső égésű járművek rendszerein dolgozó tervezőknek és mérnököknek is mihamarabb át kell képezniük magukat, ha azt akarják, hogy tudásukra az e-mobilitásban is szükség legyen.

Nem a levegőbe beszélnek: a Ford épp ebben a hónapban jelentette be, hogy háromezer dolgozótól válik meg, de ez messze nem a vége, csupán egy része a nagyobb elbocsátási hullámnak. A végső számokat pontosan senki nem tudja megmondani, de a technológia változása biztos, hogy komolyan megrengeti az autóipari munkaerőpiacot.

 „Kétség sem férhet hozzá, hogy túl sok embert foglalkoztatunk”  – árulta el Jim Farley, a Ford vezérigazgatója. „Rendelkezünk olyan készségekkel, amelyekre már most semmi szükség, és vannak olyan pozícióink, amelyeknek meg kell változniuk” – fűzte hozzá.

Gábor János, NEW technology

Akár ez is tetszhet