Új emissziómérési technológia fejlesztése

Az Energotest Diagnosztikai és Automatizálási Kft. konzorciumi partnereivel a Contireg Mérnökiroda Kft.-vel és a Szegedi Tudományegyetem kutatóival együttműködésében kifejlesztett egy új, fotoakusztikai elven működő gépjármű kipufogógáz emisszió mérésre alkalmas technológiát. A GINOP-2.2.1-15-2017-00036 pályázat keretében elnyert, 713,2 millió Ft vissza nem térintendő támogatásból megvalósult kutatás-fejlesztési projekt célja egy gépjárművekbe beszerelendő tesztberendezés volt, amely közel valós időben és menetüzemi körülmények között képes a kipufogógáz-összetételt mérni, elemezni.

Zentai Tamás, az Energotest Kft. ügyvezető igazgatója (balra), Fendler Judit, az SZTE kancellára és Szabó Gábor akadémikus, az SZTE rektora az egyetemen tartott sajtótájékoztatón. (2017) Fotó: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

Az utóbbi években folyamatos szakmai igény van a személygépjárművek emissziós mérési eljárásainak továbbfejlesztésére főként a kipufogógáz részecskék mérésének területén, ezért tűzte ki célul az Energotest Kft. egy új emissziómérő rendszer kifejlesztését.

- Hirdetés -

A 713,2 millió forint európai uniós támogatás segítségével az Energotest Kft. konzorciumi partnereivel a Contireg Mérnökiroda Kft.-vel és a Szegedi Tudományegyetem kutatóival együttműködve egy új emisszió mérő és monitorozó technológia kifejlesztését valósította meg.

A fejlesztés eredményeként létrejött egy lézeres fotoakusztikus mérőkamrából, a méréshez szükséges mintavevőkből, tápellátást biztosító elektronikai egységből és egy komplex mérésadatgyűjtő rendszerből álló mobil emissziómérő rendszer. Az új mérőrendszer járműbe beépíthető és alkalmazható országúti méréseknél, valamint görgős padi teszt vizsgálatoknál is. A fotoakusztikus működési elvnek köszönhetően a jelenlegi méréstechnikákhoz képest a mérőegység gyorsabban képes adatokat szolgáltatni az emisszióról. Az eredményes fejlesztést szabadalmi bejelentés is tényszerűsíti!

Az elkészült komplett prototípus egy Chevrolet Orlandó típusú személyautó csomagterébe került beépítésre a teszt mérések elvégzéséhez. Ezzel a járművel a projektben dolgozó szakemberek Pécsett és Szegeden végeztek városi közlekedésben emisszióméréseket, valamint történtek országúti mérések is. Ezen kívül pedig görgős teljesítménymérő padon több munkapontban volt lehetőség a károsanyag kibocsátás mérésére.

A mérési adatgyűjtés központi egysége egy saját fejlesztésű gyors jármű adatgyűjtő egység és az információs csomópont. Az adatok a felhőbe kerülnek továbbításra, tárolásra a kiértékelésekhez, és attól függően kinek milyen jogosultsága van, olyan mértékű hozzáférés biztosítható az adatcsomagokhoz.

A létrejött technológia a projekt indításakor megcélzott egy a gépjárművekbe könnyen beintegrálható berendezés volt, az eszköz elkészültével utat nyitott a gépjárművekbe integrálható további intelligens adatgyűjtő technológiák fejlesztésének irányába.

A fejlesztési projekt eredményesen lezárult, a 2020. szeptember 24-én megrendezésre kerülő záró rendezvény keretében szakmai előadást tart a Szegedi Tudományegyetem részéről Professzor Dr. Bozóki Zoltán egyetemi tanár és bemutató mérés történik görgős próbapadon.

A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.

A projektről bővebb információt a www.energotest.hu oldalon olvashatnak.

Energotest Diagnosztikai és Automatizálási Kft.

Akár ez is tetszhet