Újabb kínai pofon a világkereskedelemnek

Az ázsiai óriás legnagyobb városában bő egy hónapja állt meg az élet, de most Peking kezd bezárni – ugyancsak a zérótoleranciás COVID-szabályok miatt. A kijárási tilalom egyre jobban fáj az iparnak és a globális ellátási láncoknak, amelyek végén mi magunk vagyunk, ezért tehetnénk végre valamit a helyzet enyhítéséért.

Lauren Pittelli, a Baker Logistics Consulting Services nemzetközi tanácsadó cég alapítója annak ellenére is borúlátó, hogy a kínai kormányzat már tett néhány engedményt a gyártóknak. A szakértő az Industry Weeknek írt cikkében megjegyzi: bár Sanghaj 25 millió lakosa április eleje óta otthon van, néhány gyártó „zártkörű rendszerben” azóta is működik, de ehhez konkrétan arra volt szükség, hogy a dolgozók szó szerint beköltözzenek a gyárba. Nemrég az autóipari gyártók szintén munkába állhattak, és a minap újabb ágazatok kapcsán röppent fel a hír, hogy hamarosan engedélyt kaphatnak a termelés folytatására. Utóbbiakról hivatalos részleteket még nem igazán tudni, de állítólag félvezető- és gyógyszergyárak, valamint különböző logisztikai szereplők lesznek.

Amíg Sanghaj – nagyon lassan – ébredezik, Peking környéke bezár: a kínai főváros agglomerációjában nemrég rendelték el a digitális oktatást és az otthoni munkavégzést – szintén a felívelő COVID-számok miatt. Mindez nemcsak azoknak jelent bevételkiesést, akik a Kínából induló áruszállításra alapozták például az alkatrészimportot, hanem azoknak is, akik Sanghaj és a főváros régiójában értékesítenék áruikat, csak éppen nem igazán van kinek.

- Hirdetés -

A helyzeten az sem segít, hogy a teherszállítás még mindig korlátozások alá esik, és ez hazavágja a határon túli értékesítést. Ezt Pittelli szerint nemrég a Maersk Line is visszaigazolta, mikor közölte, hogy tartományközi teherautó-forgalom jelentősen csökkent. Minél ritkábban érkeznek kamionok a kikötőkbe, annál kevesebb árut is rakodnak be, így konténerhajóból sem kell annyi, mint korábban: Kína és az USA között például csak az elmúlt rövidebb időszakban a járatoknak kb. hat százalékát kellett törölni.

A logisztikai szakértő úgy véli, a szállítások azután is akadozni fognak, hogy Kína feloldja a korlátozásokat. Ezt éppen ellentétes okok fogják kiváltani: a ma kihalt kikötők hirtelen túlzsúfolttá válnak, a ki- és berakodás folyamata nehézkes lesz, az importáru még később érkezik, így a rend sokkal lassabban állhat helyre, mint ma gondolnánk.

A helyzet fokozatos feloldását – minden közhiedelemmel ellentétben – a Kínából importáló vállalatok is elősegíthetnék, például azzal, hogy „nem érkezési sorrendben” szolgálják ki a vevőket, hanem a régi, bejáratott ügyfeleknek biztosítanak prioritást. Még többet tehetnek azzal, ha alternatív kikötők és szállítási útvonalak után néznek, vagy esetleg szorosabban együttműködnek az ágazatuk többi szereplőjével – tanácsolta Pittelli.

Gábor János, NEW technology

Akár ez is tetszhet