Újjászületik a városi légi közlekedés: a Stellantis beszáll egy eVTOL építésébe

A Stellantis járműipari konszern (amelyhez olyan márkák tartoznak, mint az Alfa Romeo, a Chrysler, a Citroën, a Peugeot, a Dodge, a Jeep, az Opel vagy épp a Maserati) úgy döntött, hogy egyesíti erőit az Archer Aviationnal, amelynek Midnight névre keresztelt elektromos repülőgépe komoly áttörést jelenthet a rövidtávú légi utasszállításban. A The Engineer megtudta, hogy a két vállalat közösen húzza fel az Archer új gyárát az USA-ban, Georgia államban. Az a terv, hogy az amerikai üzem legkésőbb 2024-ben elkezdje ontani magából a különleges jármű példányait.

A Midnight egy biztonságos, fenntartható és csendes, 450 kilogramm hasznos teher szállítására vagy négy utas és egy pilóta reptetésére alkalmas eVTOL. Előbbi esetben a hatótáv 160 kilométer, míg utóbbiban 32, így a személyszállítás a városi közlekedésben vagy rövidtávú ingázás kapcsán kerülhet szóba. A repülőnek egyébként elég jók az esélyei arra, hogy hatékony légitaxivá váljon, hiszen két fuvar teljesítése között csupán tízpercnyi töltési időre van szüksége.

A Stellantis és az Archer Aviation megállapodása arról szól, hogy az autóipari vállalat a gyártási tapasztalatát, illetve tőkeerejét veti be a Midnight piacra juttatása érdekében, míg a startup a mérnöki csapatot, az eVTOL technológiát, az elektromos hajtásláncot és az engedélyeztetésre felkészítő szakértői teamet teszi hozzá a projekthez. Mindezt elegendőnek látják ahhoz, hogy felfejlesszék az Archer kapacitását és értékesítési terveit, így a Stellantis közvetve a Midnight exkluzív, szerződött tömeggyártójává válik.

A cégcsoport 2023-24-ben 150 millió dollár (több mint 56 milliárd forint) lehívható tőkét biztosít az Archernek, de elkezdi bővíteni a tulajdonrészét is a vállalatban, nyíltpiaci részvényvásárlással. Carlos Tavares Stellantis-vezér az együttműködés kapcsán azt mondta, már két éve együtt dolgoznak az Archerrel, amelynek csapata folyamatosan lenyűgözi őket „a találékonyságával, rendíthetetlen elkötelezettségével és a megvalósítás iránti vágyával”. Az igazgató szerint a most bejelentett megállapodás egy már létező üzleti kapcsolat elmélyítése, amitől azt várják, hogy tovább feszegethetik „a fenntartható mobilitás immár égig érő határait”.

Adam Goldstein, az Archer alapító-vezérigazgatója hozzátette: „Az, hogy a Stellantis elismeri a cég előrelépését a piacra jutás felé, és jelentős erőforrásokkal kötelezi el magát a Midnight repülőgép megépítése mellett, erős pozícióba helyezi az Archert, hogy elsőként léphessen piacra” egy ehhez hasonló eVTOL-lal. Meglátása szerint a két cég közös úton indult el a városi közlekedés újradefiniálása felé, ami generációnként csupán egyszer adódó lehetőség.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet
https://www.okosipar.hu/wp-admin/post.php?post=7773&action=edit#