Újra feltalálják a kerámiabevonatot

- Hirdetés -

Forradalmasíthatja a légi és űrutazást a Nottinghami Egyetem anyagkutatása, ha sikerül megalkotni azokat a kerámiaburkolatokat, amelyek gazdaságosabbá és zöldebbé teszik a repülést. Az új modellezési és feldolgozási folyamatokban nagy fantáziát lát az angol Mérnöki és Fizikai Tudományos Kutatási Tanács (EPSRC): kétmillió fonttal támogatták Dr. Tanvir Hussain csapatát, így segítve az intézmény új, kerámiabevonatokkal foglalkozó tudományos szekciójának létrehozását.

„A kerámiák űrhajózási bevonatokká vagy alkatrész-alapanyagokká formálása speciális technikákat igényel”, szögezte le a The Engineernek nyilatkozva a professzor. Szerinte több mint időszerű a kutatásuk, hiszen „az anyaggyártás jelenlegi szemléletei pazarlóak, költségesek és nem elég hatékonyak”. A munka a mesterséges intelligencia, illetve a vegyészet sajátos keveréke, és több tudományterület szakértőire is szükség van hozzá, hiszen tanulmányozni kell a kerámia molekuláris felépítését, tulajdonságainak testre szabhatóságát, illetve azt, hogy a használata hogyan lehetne tartósabb és fenntarthatóbb.

A cél olyan extrém hőmérsékleti, elektromos és környezeti hatásoknak is ellenálló kerámiaburkolatok készítése, amelyek egyedi módon használhatóak fel hővédő bevonatként – például szuperötvözetek vagy kerámiakompozitok kímélésére. Ugyancsak a kutatás részét képezi az üzemanyagcellák és napelemek elektrolitjainak, elektromos motorok szigeteléseinek, valamint repülőgépek korrózió- és kopásgátló bevonatainak vizsgálata, hiszen ezek mind kritikus fontossággal bírnak, például elektromos repülőgépek gyártásánál.

- Hirdetés -

Dr. Hussain biztos abban, hogy a kutatás az űripar számára is jobb tulajdonságokkal és teljesítménnyel, sőt, rövid feldolgozási idővel rendelkező és jóval olcsóbban, nagyobb mennyiségben előállítható alapanyagok kifejlesztéséhez vezet. A kerámiát egyébként ma is használják rakétamotorok alkatrészeinek gyártásához, vagy éppen turbinalemezek hajszálvékony hővédő bevonataként (hiszen percenként tízezer fordulatot tesznek meg, és 1300 Celsius fokig hevülnek), csak éppen az összetétele és gyártástechnológiája mit sem változott az elmúlt 50-60 évben. Most elérkezett az ideje, hogy újragondolják az egészet, a kémiai összetételtől kezdve, hogy az anyag megállja a helyét a kereskedelmi célú űrhajózás korában is.

Gábor János, Okosipar.hu

- Hirdetés -