Vajon miért tartanak az emberek az akkumulátorgyáraktól?

Január eleje óta forrnak az indulatok Debrecenben, ahol a világ legnagyobb EV akkumulátorgyártója, a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) építené fel második európai üzemét. A mintegy háromezer milliárd forint értékű, 88 milliárd állami forinttal is megtolt beruházás ellen itthon volt már demonstráció és tettlegességig fajuló lakossági fórum, mivel a hatalmas vízigénytől és a környezetszennyezéstől tartva egyre többen szeretnék, ha az üzem mégsem épülne meg a város mellett – írja az MTI. A tiltakozó helyieket az sem érdekli, hogy a gyárral elvileg kilencezer új munkahely jön létre, és az éves termelés elérheti a tízmilliárd dolláros (közel 3.600 milliárd forintos) értéket – ami hatalmas iparűzési adóbevételt feltételez –, ráadásul sok beszállítói tevékenységet vonz.

A debreceni régió gazdaságát egy óriási BMW gyár is fűti, ezért a civileket kevésbé hatják meg napjaink pénzügyi nehézségei, mint a CATL projektjének hosszútávú környezeti és társadalmi hatásai. Bár a két ázsiai cégnek semmi köze egymáshoz, a tiltakozók álláspontját erősítik a gödi Samsung gyár botrányai: a létesítmény két zónája egy darabig kormányhivatali engedély nélkül működött, és úgy értéktelenednek el a közelében lévő ingatlanok, hogy semmiféle kárpótlás soha szóba sem került, miközben a létrejött munkahelyek jelentős részét külföldiek foglalták el – sorolja a 24.hu.  Hasonló jelenségektől tartanak a debreceniek, de a legtöbb ellenérzés a feltételezett talaj-, víz- és légszennyezés, valamint a potenciális termőföld csökkenése miatt éri a gyárat.

Zöld vagy nem zöld?

- Hirdetés -

Hogy mennyire lehetnek jogosak az aggodalmaik, arról a CATL alapítójának nyilatkozata is árulkodott tavaly. A Bloomberg szerint Zeng Yuqun egy szakmai eseményen közölte: úgy véli, a kínai államnak felül kellene vizsgálnia az akkumulátorok gyártásának emisszióját, mert annak szabályozásában „láthatóan lemaradt” a világ többi részétől. A CATL saját vállalásként már végrehajtott egy komoly fenntarthatósági fejlesztést, amikor otthon megépítette a világ első karbonsemleges akkumulátorgyárát. Az ott szerzett tapasztalatokat a debreceni projektben is hasznosítani szeretnék – erről már Robin Zeng elnök-vezérigazgató beszélt egy videóüzenetben, amit a magyar beruházás egyik sajtótájékoztatóján játszottak le. A debrecen.hu akkor azt közölte, hogy a cégvezető szerint a gyár üzemeltetésénél a „zöld erőforrásokat” részesítik előnyben.

Mennyi víz kell hozzá?

Az akkumulátorgyárak fontosak, hiszen napjaink abba vetett hitét tartják életben, hogy az elektromos autózás idővel karbonsemleges lesz. De mi a helyzet azzal a nem alaptalan érveléssel, hogy egy EV akkumulátor valóban lehet karbonsemleges, de csak ott, ahol napelemről vagy más megújuló forrásról töltik, viszont biztos nem ott, ahol előállítják? Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség (MASZ) ügyvezetője a Népszavának erről azt mondta, hogy nehéz-vegyipari tevékenységként a gyártásnak igenis vannak környezetvédelmi kockázatai. Ha ezek a cégek nem lesznek „zöldek”, megakaszthatják a technológia terjedését, ami nyilván nekik sem jó, de egyelőre veszélyes anyagok szivárgása, mérgezések és brutális mennyiségű ivóvíz becsatornázása kíséri az iparág hazai hódítását – fűzte hozzá.

Utóbbi tűnik a legnagyobb problémának: miközben egy akkumulátorgyár vízfelhasználását meg lehetne oldani tisztított szennyvízből vagy ipari hulladékvízből, egyelőre nem úgy tűnik, hogy bárki is ezt a – nyilván drágább – megoldást választaná. A szintén Debrecenben építkező BMW-nek, valamint a kecskeméti Mercedesnek beszállító CATL azt közölte, hogy napi 20 ezer köbméter ivóvizet fog felhasználni. Ez elsőre soknak tűnik, pedig valójában inkább alábecsült mennyiség, hiszen a koreai SK Innovation ehhez képest apró komáromi üzeme tízezer köbméter tatai karsztvizet tervez elszipkázni, míg a Samsung – szintén jóval kisebb – gödi létesítménye napi 21 ezer köbméter vizet fogyaszt. Valóban elevenbe vágó kérdés tehát, hogy ezt elbírja-e a mostanra sérülékennyé vált magyar vízkészlet.

Gábor János, NEW technology

Nyitóképünk illusztráció!

- Hirdetés -

- Hirdetés -