Sheel Mohnot és Amruta Godbole összeházasodtak. Esküvőjük azonban nem volt átlagos. A Decentraland virtuális platformján tartották, és a Taco Bell szponzorálta – írja a MIT Technology Review.
Mégis miért választja valaki a metaverzumot a nagy esemény helyszínének? Hogyan működik egy szponzorált szertartás? Megfelel a virtuális valóság az elvárásoknak?
Mohnot és Godbole motivációja egyszerű volt: egy ingyenes esküvőt akartak. Mohnot nagy rajongója a Taco Bell étteremláncnak, ezért benevezett a pályázatukra. Ők nyerték ezt, amiért cserébe a Taco Bell odaillesztette a logóját a virtuális esemény néhány pontjára.
A Taco Bell számára ez nemcsak egy marketinglehetőség volt, hanem a fogyasztói igények kielégítése is egyúttal. A cég Las Vegas-i éttermének kápolnájában eddig 800 párt adtak össze. „A Taco Bell meglátta a lehetőséget, és úgy döntött, hogy kiterjeszti ezt a szolgáltatását a metaverzumra is“ – mondta a cég szóvivője. Ez táncoló tacókat, Taco Bell-es táncparkettetet és Taco Bell-es vőlegényi turbánt jelentett.
Ha túllépünk a brand építésen, akkor lehetőséget láthatunk a virtuális esküvőkben, hiszen ott olyan dolgokat is meg lehet tenni, ami egy hagyományos esküvőn lehetetlen lenne. Például Mohnot elefántháton vonult be a szertartásra. Ez egy olyan húzás, amit a valóságban nehéz lenne megszervezni.
Azonban hogy az esküvő érvényes is legyen, ahhoz a Youtube-on egyidejű élő közvetítést kellett létrehozniuk magukról, hiszen egyes országok csak akkor ismerik el jogilag érvényesnek a távesküvőket, ha a résztvevők láthatók videón is.
Sok pár valószínűleg nem lesz hajlandó ennyi akadályon átugrani. Bár a világjárvány sürgős igényt teremtett a metaverzum ezirányú bővítésére, azonban a hagyományos szertartások aránya visszatért a megszokott kerékvágásba.
Miért érdemes metaverzumban esküdni?
A legfontosabb előnye a metaverzumos esküvőknek az, hogy sokkal olcsóbb megszervezni, mint a hagyományosat. Egy átlagos amerikai esküvő 2022-ben körülbelül 30 000 dollárba került, míg ezzel szemben a metaverzumban ugyanez 1000+ avatárral 300 dollárba kerül.
Még olcsóbb lesz, ha egy márka szponzorálja. Mohnot és Godbole nem az egyetlen pár, akik ezt felfedezték. A Virbela nevű platform 2021-ben két alkalmazottjának, Dave és Traci Gagnonnak tartott virtuális szertartást. Egy másik indiai pár pedig egy sor szponzori támogatást szerzett metaverzumbeli esküvőjéhez, többek között a Coca-Colától.
A metaverzumok egyértelmű hátránya, hogy hiányzik belőle a valódiság. Az esküvők hagyományosan mélyen érzéki ünnepek: a virágok illata, a zene hangja, az ölelések és csókok, a nevetés és a könnyek egyvelege. Ezeket egy virtuális környezetben nem feltétlen lehet visszaadni. Egy metaverzumban tartott esküvő kevésbé hasonlít esküvőre, inkább egy interaktív videójátékra hajaz.
Azok a párok, akik a virtuális esküvőt választották, gyakran azt mondják, hogy egyszerűen az, hogy a szeretteik ott vannak, ellensúlyozza ezt a hátrányt. Godbole és Mohnot számára még a VR zavaró részei is kedvesek voltak. „Sokkal interaktívabb volt, mint egy normál esküvő, ahol csendben ülsz, és semmi sem történik. Ebben az esetben az avatárodon keresztül egyszerre fejezhetted ki a saját érzelmeidet, és nem szakítottál félbe semmit” – mondta Godbole.
Az egyetlen fennmaradó akadály, amellyel sok pár és család megküzdhet, mielőtt fontolóra vennék a metaverzumos esküvőt, az az érzelmi aspektus. Tényleg házasnak érzed magad, miután a virtuális avatárod megosztja az esküt és megcsókol?
Némethi Botond, Okosipar.hu