Virgin Atlantic: a fenntartható üzemanyag kétharmaddal csökkenti a repülés kibocsátását

A vállalat kiértékelte a London és New York között egy Boeing 787-essel végrehajtott tesztrepülésének adatait. Arra jutott, hogy a száz százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) működtetett, Flight100 névre keresztelt gép 64 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátott ki ahhoz képest, amennyi az azonos, de hagyományos üzemű repülők emissziója.

A Virgin Atlantic novemberben zavarta le a brit közlekedési minisztérium által támogatott repülést, egy olyan konzorcium részeként, amelyben rajtuk kívül részt vett a Rolls-Royce, a Boeing, a Sheffieldi Egyetem, az Imperial College London, az ICF és a Rocky Mountain Institute. A SAF 88 százalékban az AirBP hulladék zsírokból és olajokból készült, hidroprocesszált észterekből és zsírsavakból álló keverékét tartalmazta, míg a fennmaradó 12 százalék a Marathon Petroleum leányvállalata, a Virent által szállított, növényi cukrokból származó szintetikus aromás kerozin volt.

A repülés nem igényelt semmilyen változtatást a hajtóművön, a repülőgép-szerkezeten vagy az üzemanyag-infrastruktúrán, és minden más is a kereskedelmi repüléssel egyenértékű biztonsági szabványok szerint működött.

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A Virgin Atlantic által közzétett legfontosabb eredmények között az szerepel, hogy a járat a SAF használatával 95 tonna szén-dioxidot takarított meg, ami valóban 64 százalékos csökkenést jelent a normál járatokhoz képest. Fontos még, hogy 40 százalékos csökkenést mértek a nem szén-dioxid-alapú részecskekibocsátásban, ami arra utal, hogy a SAF használata jelentős hatással lehet a repülőterek helyi levegőminőségének javítására, illetve a tartós kondenzcsíkok kialakulásának csökkentésére. A repülés a SAF nagyobb energiasűrűségét is bizonyította: a felhasznált SAF 1 százalékkal több energiát termelt, mint az ugyanakkora tömegű fosszilis üzemanyag, és 2,2 tonnával kevesebb is kellett belőle a London-New York távon.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -