Zen rezonancia: kéz a kézben ipar és művészet Nemes Márton új kiállításán

Forrás: Trumpf

Az április 20-án nyílt 60. Velencei Biennálén mutatja be a Ludwig Múzeum Nemes Márton kortárs magyar képzőművész nagyszabású és látványos kiállítását. A művész a Magyar Pavilon tereiben egy olyan multimédiás, több érzékre ható, a szín- és hangfrekvenciákat középpontba helyező összművészeti alkotást tervezett, mely az absztrakt festészet hagyományain túl a kortárs élményvilágra, így a technoszubkultúra, a digitális képalkotás tapasztalataira épül áll a műegyüttest bemutató intézmény honlapján.

- Hirdetés -

Az ipar és művészet egymásba fonódásával testet öltött, Techno Zen címet viselő kiállítás alkotásainak fém alkatrészeihez az Intertechnika Kft. TRUMPF gépeit (TruLaser 5030, L47, L68 és TruBend 7036, 5170 és 5320) használták. A kifinomult technikai megoldások által egy sajátos élményt ígérő, multiszenzorális anyag született, amelynek egyszerre vizuális, akusztikus és interaktív tartalmai a fény- és színtartomány, a tárgy- és fénymozgás, a hang, a fényfrekvencia és légáramlás együttes hatásában bontakoznak ki.

A New York-ban és Budapesten élő művész munkásságára nagy hatást gyakorolnak a techno szubkultúrák, így a képmező szétrobbantása, majd újrarendezése jellegzetes, pszichedelikus karaktert kölcsönöz absztrakt tartományokban kiterjedő és napjaink szórakozóhelyeinek képi és fényhangulatait is felidéző festményeinek. Festészeti és szobrászati elemeket kombináló képtárgyaiban és multimediális installációiban olyan hipnotikus térdinamika jön létre, amely a nézőt a való világ nyersességéből egy fluid, szédítő színmezőbe és audiovizuális térbe szippantja be.

Korábbi munkáiban Nemes a rave kultúrát az eszképizmus felől közelítette meg, és a kilátástalan, nyomasztó helyzetekből való menekülés ideáját fogalmazta meg képileg. Mostani műtárgyegyüttese viszont fordulópontot jelent: a valósággal dacoló lázadást egy transzcendens élmény váltja fel, és a techno vibrálása zen rezonanciává lényegül át.

A kiállítás három fő részre tagolódik, amelyeket a látogató akkor fogadhat be, tapasztalhat és érthet meg teljes mértékben, amikor a tér közepén, a pavilon tereit összekapcsoló átriumban áll. Ez a pozíció egyszerre hordoz fizikai, ontológiai, ugyanakkor szimbolikus jelentést is. E szélsőségesen polarizált, árnyalatokat nélkülöző vagy teljes mértékben kizáró társadalmi jelenségek által jellemzett korban ez a projekt egy emberségre, nyitottságra, toleranciára biztató humanista üzenetet kíván közvetíteni.

A párhuzamosan Velencében kiállító Nemes Márton egy korábbi műve, az Eclipse 10 című zománcfestménye ezúttal teljesen új kontextusban, a május 7-10. között megrendezésre kerülő budapesti MACH-TECH és Ipar Napjai kiállításon, a TRUMPF standján lesz látható.

REGISZTRÁCIÓ

Forrás: Ludwig Múzeum & NEW techonolgy