A DHL Express 800 millió liter fenntartható repülőgép-üzemanyag beszerzésére szerződött

A bp és a Neste 2026-ig több mint 800 millió liter fenntartható üzemanyaggal látja el a gyors nemzetközi légiszállítási szolgáltatást végző DHL Express-t. Ezen üzemanyagmennyiségnek az életciklusára vetített CO2-megtakarítása a becslések szerint 400 000 személygépkocsi éves, üvegházhatású gázkibocsátásának felel meg. A szerződések megkötése fontos mérföldkő a Deutsche Post DHL Group számára, amelynek egyik célja, hogy 2030-ra a cég légi közlekedésében felhasznált üzemanyagok teljes mennyiségének 30 százaléka fenntartható legyen.

2022. március 30. Budapest: A DHL Express újabb lépést tett a légiközlekedési logisztika szén-dioxid-mentességéért és fenntarthatóbbá tételéért. A németországi központú vállalat megerősítette, hogy új stratégiai együttműködést kötött a bp-vel és a Neste-vel, amelyek a következő öt évben több mint 800 millió liter fenntartható légiüzemanyagot (másnéven: sustainable aviation fuel [„SAF”]) biztosítanak a DHL Express számára. A most megkötött szerződések a légi közlekedés eddigi legnagyobb SAF-megállapodását jelentik. A DHL arra számít, hogy a stratégiai együttműködések révén a légi járművek üzemanyag-életciklusa során mintegy kétmillió tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítanak meg – ez körülbelül 400 000 személygépkocsi éves üvegházhatású gázkibocsátásának felel meg[1].

„Magyarországon azt látjuk, hogy már az exportorientált kis-, és középvállalkozások szempontjai között is előkelő helyen szerepel a fenntarthatóság, mint elvárás, amikor szállítmányozási partnerként megkeresnek minket” – mondta Mészáros Ádám, a DHL Express magyarországi vállalatának ügyvezetője. „Ezen igényeknek mind a légiszállításban, mind pedig a közúti kiszállításban folyamatos fejlesztésekkel felelünk meg: megújuló energiát használunk épületeinkben, elektromos járművekre cseréltük városi flottánk jelentős részét és ehhez kapcsolódik most a fenntartható repülőgép-üzemanyag egyre nagyobb mennyiségű felhasználása is.”

Egyszerű példával érzékeltetve a most leszerződött mennyiség nagyságrendjét, ha 800 millió liter tiszta (100 százalékban) fenntartható repülőgép-üzemanyagot használnánk[2], akkor a DHL évi kb. ezer járatát az amerikai Cincinnati és a németországi Lipcse közötti útvonalon 12 évig tudná üzemeltetni a cég Boeing 777-esekkel[3]. Ez összesen 12 000 szén-dioxid-semleges, hosszú távú repülőjáratnak felel meg.

“A világ vezető logisztikai vállalataként elkötelezettek vagyunk, hogy fenntarthatóbb, zöld megoldásokat kínáljunk ügyfeleinknek. A bp-vel és a Neste-vel kötött megállapodásaink különlegesek a légiközlekedés területén, és érdemben támogatják fenntarthatósági tervünk ütemes teljesítését ” – mondta Frank Appel, a Deutsche Post DHL Group vezérigazgatója. “A fenntartható repülőgép-üzemanyag használata jelenleg a légiközlekedés egyik legfontosabb lehetősége a CO2-kibocsátás csökkentésére a ma használt repülőgéptípusok esetében.”

A Deutsche Post DHL Group a fenntarthatósági stratégiájában elkötelezte magát, hogy 2030-ra légiflottájának fogyasztását 30 százalékban fenntartható üzemanyaggal biztosítsa. Mindkét beszállító hulladékolajból előállított üzemanyagot biztosít a szerződések keretében. Az ilyen, hulladékokból és maradékokból származó üzemanyag az életciklusa során akár 80 százalékkal is csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását az általa helyettesített hagyományos repülőgép-üzemanyaghoz képest, ezzel is csökkentve a DHL CO2-lábnyomát. Annak érdekében, hogy az üzemanyag fenntartható legyen, kerülik az olyan alapanyagok használatát, amelyek az élelmiszertermeléssel versenyeznek, vagy közvetett földhasználati változást okoznak.

“Fő célunk, hogy még több fenntartható üzemanyag-beszállítót ösztönözzünk a mai ellátáshiány csökkentésére. Ezzel együtt arra kérjük a döntéshozókat, hogy teremtsék meg a megfelelő kereteket a fenntartható repülőgép-üzemanyagok piaci bevezetésének felgyorsításához az EU-ban és világszerte, beleértve egy olyan elszámolási mechanizmust, amely lehetővé teszi ezen üzemanyagok rugalmas beszerzését és felhasználását” – mondta John Pearson, a DHL Express vezérigazgatója.

A DHL Express célja, hogy a jövőben bővítse a fenntartható üzemanyag-beszállítókkal való partnerségét, és folyamatosan növelje e hajtóanyagok arányát a légi közlekedésben. A DHL továbbra is elkötelezett az innovatív technológiák támogatása mellett, hogy jelentősen csökkentse a légi közlekedés üvegházhatású gázkibocsátását.

[1] Forrás: EPA, számítás: 8,89 × 10-3 tonna CO2/gallon benzin × 11 556 VMT személygépkocsi/teherautó átlag × 1/22,5 mérföld/gallon személygépkocsi/teherautó átlag × 1 CO2, CH4 és N2O/0,993 CO2 = 4,60 tonna CO2E/jármű/év.

[2] Szemléltető példa: a SAF jelenlegi keverését a repülőgép-üzemanyagokra vonatkozó szabványok 50 %-ig engedélyezik.

[3] Számítás: Cincinnati és Lipcse közötti távolság: 7.145 km, évente kb. 1000 DHL Express járat az útvonalon, kb. 67.600 liter fogyasztás járatonként: 800m liter/67.600 liter = 11.834 repülés/1.000 repülés/év = 11,83 év.