EU szabályoknak megfelelő álmosságmérő készült autók utasterébe

A Nottinghami Egyetem kutatócsoportja megtervezte, elkészítette és validálta a BlueSkeye AI, járművekbe szánt álmosságérzékelő technológiát, ami Európában akár már most is bekerülhetne az autók fedélzeti számítógépébe. A validálásra az egyetem kutatóvállalatának vezetőszimulátorában került sor, a mintaautó egy Audi TT volt.

A teszt során 20 járművezető hajtott végre monoton vezetési feladatokat: egy órán keresztül követtek egy kocsit az autópályán. Ötperces időközönként megkérték őket, hogy a nemzetközileg használt Karolinska álmossági skála segítségével értékeljék a fáradtsági szintjüket. Ezeket az értékeléseket hasonlították össze a BlueSkeye gépi tanulási algoritmusaival, amelyek a hivatalos uniós tesztelési protokollnak megfelelően generált fáradtságértékekkel dolgoznak. Az algoritmusok az autó bal és jobb oldali oszlopába szerelt infravörös kamerák képét használták – ezek másodpercenként többször rögzítették és elemezték a szem, a fej és az arcizmok mozgását, hogy azonosítsák a fáradtság korai jeleit.

A fáradtság gépi értékelései állítólag meg is haladták az EU-s protokollban meghatározott érzékenységi küszöbértéket (ami 40%), vagyis a rendszer képes azonosítani a vezető álmosságának fokozatait, ezzel teljesíti a szabványt, amit az új autókba építéshez ír elő az unió.

- Hirdetés -

„A végső célunk az, hogy segítsük az autógyártókat egy olyan jármű kifejlesztésében, ami képes reagálni az utasok érzéseire. Ezeket AI arc- és hangelemzéssel mérjük, a járművek már meglévő kameráinak és mikrofonjainak felhasználásával” – idézi a The Engineer Michel Valstar professzort, a BlueSkeye tudományos igazgatóját. „A vezető álmosságára és figyelmére vonatkozó technológiánk validálása azt mutatja, hogy az alaptechnológiánk működik. Ez azt is jelenti, hogy jó helyzetben vagyunk ahhoz, hogy segítsük ügyfeleinket az EU Euro NCAP Vision 2030 – várhatóan szigorúbb – jogszabályi követelményeinek teljesítésében.”

„Az autóipar folyamatosan fejlődik, és új technológiákért kiált, hogy biztonságosabbá és fenntarthatóbbá tegye az utazást. A teszt résztvevői általában nagyon pozitívan nyilatkoztak arról, hogy autójuk megfigyelje-e az álmosság jeleit, és üdvözölték az ötletet, hogy figyelmeztesse is őket vagy beavatkozzon, ha álmosságot észlel” – fűzte hozzá Dr. David R. Large vezető kutató.

Gábor János, Okosipar.hu