- Hirdetés -

- Hirdetés -

A drón, ami a levegőben tölti újra a vadászrepülőt

Az MQ-25 T1 a Boeing gyártmánya, és alig készült el, máris történelmet írt, hiszen az első olyan személyzet nélküli légi jármű lett, amely röptében töltött újra egy másik – ez esetben pilóta által irányított – repülőgépet. A gyártó már ki is jelentette a honlapján, hogy a drón bevetésre kész, és a világon először az amerikai légierő veheti használatba. A cég nagy rutinnal rendelkezik: több mint 90 éve beszállítója az USA hadseregének, ezért nem okozott kihívást számára, hogy hadrendben lévő járművekhez tökéletesen illeszkedő üzemanyagszállító drónt készítsen.

A leírás szerint az MQ-25 robusztus kapacitással bír, így komolyan képes lesz megnövelni az olyan kompatibilis vadászrepülők bevetési távolságát, mint a Boeing F/A-18 Super Hornet, a Boeing EA-18G Growler vagy a Lockheed Martin F-35C.

Ez gyors volt: az eszköz kifejlesztésére aláírt szerződésen 2018-ban száradt meg a tinta, és három évvel később már egy megbízható, működőképes – igaz egyelőre csak tesztelési fázisban lévő – járművet engedtek a levegőbe, hogy újratöltsön egy legénységgel felszálló vadászgépet:

60 óra a föld felett

A Boeing közölte: a T1-es modell az MQ-25 korai, tanulmányozásra szánt változata, és csupán azt szolgálja, hogy felgyorsítsák a végleges jármű fejlesztését. Először 2019-ben repültek vele: több mint 60 órát töltött a levegőben, miközben a gyártó mérnökei árgus szemekkel figyelték az aerodinamikai tulajdonságait, hogy további tervezési döntéseket hozzanak meg, mind a repülőgép, mind pedig az azt vezérlő szoftverek szempontjából.

A megkezdett munka gyümölcse a nemrég sikerrel vizsgázott drón, amelynek a közeljövőben finomítanak a töltési mechanizmusain, és alkalmassá teszik arra, hogy további repülőgépeket is képes legyen ellátni, többféle sebességi és magassági körülmények között.

Az MQ-25 nem kizárólag a Boeing tehetségét dicséri, hiszen velük együtt húsz gyártó dolgozott az elkészítésén, az Aitech Defense Systemstől a GE-n, a Honeywellen és a Rolls-Royce-on át a Triumph Groupig. A projekt ugyan katonai célú, de stratégiai sajátosságai miatt messze nem váltott ki akkora ellenérzést, mint a török gyártmányú „légi akna”, ami jó eséllyel már emberéleteket is kioltott. Erről a halálosztó önvezető járműről ITT írtunk részletesen.

Gábor János, Okosipar.hu
(Forrás, fotó és videó: Boeing)

Akár ez is tetszhet