A Joby és a Toyota együtt építi meg az első légitaxigyárat

A két vállalat kb. félmilliárd dolláros beruházással húzza fel azt a létesítményt, ahol tömeggyártásba küldi a Joby légitaxikat. Az amerikai Joby Aviation ezzel a lépéssel olyan cégeknek okozhat fejtörést, mint a német Lilium, a brit Vertical Aerospace vagy éppen az Airbus cége, a Volocopter.

A Joby tervei szerint az új, 140 hektáros telephelyen évente akár 500 repülőgép is készülhet. A vállalat elektromos függőleges fel- és leszálló (eVTOL), csendes repülőgépeket fejleszt, egy pilóta és négy utas számára. A járművek végsebessége akár 320 km/h is lehet, míg a maximális hatótávolságuk 160 kilométer.

A Joby hosszú távú befektetője, a Toyota szintén támogatja az új létesítmény kialakítását. A két cég korábban a kaliforniai Marinában található kísérleti gyártósort indította be sikeresen, de a japán gyártó az ohiói Daytonban épülő új gyár felskálázásában is részt vesz. Az üzem építése várhatóan 2024-ben kezdődik, és 2025-ben kezdhet termelni. A Joby addig az ugyanitt lévő ingatlanjaiban folytatja a munkát.

- Hirdetés -

A helyszín kiválasztása szimbolikus döntés volt: az első motoros repülőgépekkel felszálló Wright-testvérek is Daytonban éltek és dolgoztak, mielőtt 1910-ben ugyanitt megnyitották az Egyesült Államok első repülőgépgyárát. Ez a város ad otthont továbbá a Wright-Patterson légibázisnak és az amerikai légierő kutatási laboratóriumának. Utóbbi kulcsszerepet játszott a Joby fejlesztéseinek támogatásában.

„A Wright-testvérek saját koruk forradalmi technológiáját használták fel, hogy megnyissák az eget, és mi is ugyanezt kívánjuk tenni – elhozva a csendes és kibocsátásmentes repülést, ami reményeink szerint ugyanolyan mély hatást gyakorol majd a világunkra” – fogalmazott JoeBen Bevirt, a Joby alapító-vezérigazgatója.

A vállalat azt tervezi, hogy az eVTOL-jait 2025-től a Deltával és az Uberrel kötött partnerségekre építve fogja üzemeltetni szerte a világon.

Gábor János, Okosipar.hu