- Hirdetés -

- Hirdetés -

A következő generációs marsdrónok robotkarokat is kapnak

A NASA elengedi az egyik marsjáró kezét, és inkább két új, az Ingenuity helikopterhez hasonló drónt küld a vörös bolygóra azzal a küldetéssel, hogy a történelemben először mintákat hozzon majd haza a Marsról. Eddig úgy volt, hogy a Sample Fetch Rovert lövik fel, de megváltozott a terv, ugyanis szeretnék minél jobban bebiztosítani a bolygó felszínén történő mintaátvételt.

A Marson több mint egy éve ténykedő Perseverance rover eddig 11 különleges talaj- és kőzetmintát szedett össze azzal a céllal, hogy azok előbb-utóbb hazajussanak a Földre. A The Robot Report emlékeztet: a NASA 2027-ben tervezi fellőni az Earth Return Orbiter (ERO) szondát, ami Mars körüli pályára áll, majd egy évvel később utánaküldi a Sample Retrieval Lander (SRL) leszállóegységet. Ez utóbbira vár a feladat, hogy valamikor 2030-ban találkozzon a Perseverance marsjáróval, és felvegye, majd feljuttassa a mintákat az ERO-ra, ami 2033-ra térhet vissza bolygónkra.

Az SRL fedélzetén speciális, nemzetközi együttműködésben készülő drónok lesznek. A két Mars Ascent Vehicle-t (MAV) az ESA robotkarjával szerelik fel, hogy szükség esetén ezek vegyék át a mintákat a Perseverance-től, amennyiben az valamiért nem lenne képes megközelíteni a saját robotkarral szintén rendelkező leszállóegységet. Az Ingenuity-szerű eszközöket minden eshetőségre felkészítik: nemcsak repülni, gurulni is tudnak majd, hiszen a landoláshoz szükséges lábaik kerekeket kapnak.

A NASA egyébként azért döntött úgy, hogy csak drónokat küld fel egy újabb rover helyett, mert a Sample Fetch-nél jóval kisebb és könnyebb megoldást jelentenek. David Parker, az ESA kutatásvezetője szerint a marsjáró el sem fért volna egy járműben az SRL-lel és a két MAV-val, vagyis ha mindenáron ragaszkodtak volna hozzá, akkor plusz egy küldetést kellett volna indítani csak a rover miatt. Ehelyett döntöttek úgy, hogy jobban felkészítik a két MAV-ot (plusz kerekekkel és egy robotkarral), feleslegessé téve ezzel a Sample Fetch-et és jóval olcsóbbá a missziót.

Az Amerikai Űrügynökség úgy számol, hogy ha nem sikerül összehozni a Perseverance és az SRL randevúját, akkor a MAV-ok alkalmanként kb. 700 méteres távolságot megtéve 4-5 nap alatt reptetik majd át a mintákat a leszállóegységnek. Bár a NASA elsősorban tartalékként számít a kis helikopterekre, nem zárja ki, hogy a Marson lévő járművek közötti műveletek megfigyelésére, illetve fotók készítésére is felhasználják őket.

Mint ismert, az úttörő Ingenuity egyfajta demonstrációja volt annak, hogy az emberiség képes lehet repülő eszközt működtetni egy másik égitesten. A technológiai bemutató több mint jól sikerült (pedig messze nagyobb kihívást jelent levegőbe emelni ott, mint földi környezetben), hiszen öt repülésre tervezték, de ez idáig 29-et teljesített, és még mindig bírja szuflával.

Az első másik bolygón is röpképes, ember alkotta eszköz sikeréről azt jósolták, hogy új korszakot nyithat az űrkutatásban, és tessék: a következő küldetésre két marsjáró helyett már csak egy utazik, mellette két újgenerációs helikopterrel, amelyektől gyorsabb feladatellátást, illetve hatékonyabb kutatást várnak.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet