A Meta nem tudja, mire ment el 15 milliárd dollár

A Facebookból kinőtt cég elvileg a Metaverzum virtuális valóság projektre költötte a számukra is nagyon jelentős összeget, viszont a pénz sorsa kissé zavaros – fogalmaz a Business Insider. A 15 milliárd dollárt (6,3 ezermilliárd forintot, ami a teljes Paks II. projekt kb. másfélszerese) a Reality Labs nevű részleg nyelte el, 2021 elejétől 2022 júliusáig.

A szakértők egyre nagyobb aggodalommal figyelik az eddig csalódást keltő Metaverzum projektet, amit Zuckerbergék a szórakoztatás, a gazdaság és az ipar egyik új, innovatív alkalmazásaként igyekeztek előre „eladni” a befektetőiknek, de azok néhány zavaros beszámolón kívül eddig nem sok mindent kaptak a pénzükért – hívta fel a figyelmet a Wedbush Securities technológiai elemzője. Dan Ives szerint a Meta számára egyre ingoványosabb a talaj: „A jövőre teszik fel a pénzüket, miközben az alaptevékenységeik továbbra is hatalmas ellenszélben működnek” – fogalmazott.

Amikor a Meta tavaly nyilvánosságra hozta a Reality Labs pénzügyi adatait, kiderült, hogy csak ez az egy vállalkozásuk több mint 10 milliárd dollárt süllyesztett el. A 2022-es év első felében még legalább 5 milliárd dolláros veszteségről számoltak be, de sokan azt jósolják, hogy az év végi mérleg még a tavalyinál is nagyobb veszteséget fog mutatni.

- Hirdetés -

A Meta nem kommentálta a történetet, és közölte: nem adja ki a Reality Labs pénzügyi kimutatásait. Ez a titkolózás Ives véleményét erősíti: szerinte a Metaverzum-vállalkozásra eddig költött összeg aggasztó, és a félelmeket az utóbbi hetek hírei sem csökkentették, hiszen egy finoman szólva sem versenyképes árú, 1500 dolláros (kb. 627 ezer forintos) VR-szemüvegen és lábat növesztett avatárokon túl nem sok újat sikerült felmutatni.

Mark Zgutowicz, a Benchmark elemzője hozzáfűzte: bár biztos adatai nincsenek, becslései alapján az elköltött pénz legalább 60 százalékát csupán a kutatás-fejlesztés emésztette fel, vagyis egy kb. tízmilliárdos büdzsé úgy ment el, hogy abból egyetlen darab hardver legyártása sem történt meg. „Valódi Metaverzumról egészen addig a pontig nem beszélhetünk, amíg nincs mindannyiunk fején egy-egy VR-szemüveg, amiben lehetőleg nem úgy nézünk ki, mint egy földönkívüli”  – mondta. Szerinte az is komolyan tovább növeli majd a költségeket, hogy a Meta kénytelen mindent saját maga számára legyártani, hiszen a piaci szabályozások nem igazán teszik lehetővé egyedi szoftvercégek további felvásárlását.

Gábor János, Okosipar.hu

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Akár ez is tetszhet