Automatizálás az élelmiszeriparban

Élelmiszeripari automatizációs fejlesztésen dolgozik a John Deere és a SpaceX. Az élelmiszer-ellátási láncban alkalmazott automatizálás nem újdonság. Annak számos példája szolgálja az egyes folyamatok idő- és költséghatékonyságát – írta az Inbound Logistics.

Az élelmiszer-ellátás utolsó fázisában számos vezető vállalat tett már kísérletet robotok alkalmazására, például drónos ételszállítással. Utóbbit egyes régiókban jelenleg is teszteli az Amazon Air, a DHL, a FedEx, a UPS és a Walmart, azonban a robotfutár-szolgáltatás bevezetése nem zökkenőmentes, és a felmerülő akadályok elhárítása feladja a leckét a technológiát fejlesztőknek és üzemeltetőknek. Habár a szóban forgó projektek még gyerekcipőben járnak, a létjogosultságuk megkérdőjelezhetetlen, azonban ma még nem tudnak versenybe szállni az ember által irányított DoorDash, Instacart és Uber Eats étel-házhozszállításra specializálódott szolgáltatásokkal.

A két nagy múltú márka, az élelmiszeriparban 188 éves múlttal büszkélkedő John Deere és az Elon Musk vezette SpaceX egymásra találása új távlatokat nyithat ezen területen. A John Deere fontos mérföldköveket tudhat magáénak a mezőgazdasági automatizálás terén. Azonban most először történik konkrét lépés az élelmiszer-előállításnak – robotizálás szempontjából eddig vakfoltnak számító – első fázisára koncentrálva.

- Hirdetés -

„A gazdálkodóknak rendkívül kevés idejük van egy-egy munkafázis elvégzésére. Eközben különös figyelmet kell fordítaniuk a termelés minden egyes folyamatára, ezzel párhuzamosan a gépek munkájának összehangolása és irányítása is rájuk marad. Az integráció révén minden művelet hatékonyabbá, eredményesebbé és jövedelmezőbbé tehető”, nyilatkozta Aaron Wetzel, a John Deere termelési alelnöke.

A műholdas automatizálásban rejlő lehetőségek tárháza szinte határtalan: automatizált farmok és gazdaságok szerte a világban; tűpontos, naprakész térképek valamennyi földrészünk megművelésre alkalmas területéről; fenntarthatóbb munkavégzés; hatékonyabb víz- és műtrágyagazdálkodás! Sőt, a technológia alternatívát jelenthet a szezonális munkaerőhiány kihívásainak orvoslására, amivel a gazdaságok időről időre szembesülnek.

Az élelmiszer-ellátási lánc eddig „offline” első állomása a John Deere és a SpaceX kollaborációja nyomán megtette az első lépést az online „üzemmódba kapcsolás” felé.

Vörös István, Okosipar.hu