Készül a hidrogénüzemű repülésre a United Airlines

Az amerikai vállalat 2050-ig szeretné kivezetni a hagyományos üzemanyagokat, hogy tisztán hidrogén-elektromos meghajtásra álljon át. Az úton öles lépést tettek azzal, hogy részesedést vásároltak a brit ZeroAviából, amelynek szakemberei a technológia talán legígéretesebb specialistáinak számítanak.

Az üzletkötésről beszámoló The Engineer szerint az angolok legalább száz ZA2000-RJ típusú, hidrogén-elektromos üzemű motort szállítanak le a Unitednek 2028-ig. A blokkok ma is üzemben lévő, ötvenüléses CRJ-550-ekbe kerülnek, magyarán a ZeroAvia olyan megoldást alkotott, amihez nem kell vadonatúj tervezésű vagy teljesen átépített repülőgép.

Az elv azonos a hidrogénmeghajtású teherautókba tervezett technológiához: az üzemanyagcellákban keletkező kémiai reakció a működésnek megfelelő mennyiségű elektromos áramot állít elő – káros gázok kibocsátása nélkül. A teljes körű alkalmazása azért lenne üdvös, mert a légi forgalom emissziója nullára csökkenne (jelenleg az összes légszennyezés 2,1, míg a globális közlekedés káros gázainak 12 százalékáért felel).

A United Airlines a regionális közlekedést kiszolgáló United Express ikermotoros repülőit szereli fel az új blokkokkal, vagyis hat éven belül ötven zéróemissziós járművet szeretne hadrendbe állítani. A projekt kapcsán mindkét vállalat bizakodó: a Unitedet vezető Scott Kirby szerint a kisebb befogadóképességű repülés talán legfeltörekvőbb technológiáját tudhatják maguk mögött, míg a ZeroAviát alapító Val Miftakhov úgy véli, végre reprezentatív méretű utasszállítókkal is megmutathatják a világnak, hogy mekkora lépés lehet a hidrogén a fenntartható légiközlekedés felé.

A fejlesztők az együttműködés hatására megkezdték a ZA2000-es építését, miközben az ennél kisebb, ZA600-as gurítótesztjeibe is belevágtak. Utóbbi motor legkorábban 2024-ben kerül forgalomba, de a ZeroAVia azt tervezi, hogy hosszútávon egyre nagyobb teljesítményű hidrogén-elektromos meghajtású eszközöket fog gyártani.

Gábor János, Okosipar.hu