Óceánjáró kutatóhajó az első lépés az önvezető kereskedelmi hajók felé?

A Saildrone, az autonóm járművekkel végzett óceáni adatgyűjtés speciális hajója megkapta az Amerikai Hajózási Hivataltól (ABS) a legelső autonóm, személyzet nélküli vízfelszíni járműnek (USV) járó osztályozást – írta a roboticsandautomationnews.com.

Az óceánok vízfelszín alatti világát vizsgáló kutatók munkáját ma már gyakran automatizált adatgyűjtő járművek segítik, amelyek állandó humán felügyelet vagy irányítás nélkül is képesek feladatuk ellátására. Ezek egyike a Saildrone kutatóhajója.

A Saildrone Voyager a Saildrone gyorsan bővülő flottájának középkategóriás járműve. Ez az első kereskedelmi USV, amely megkapta a felvezetésben megnevezett besorolást, ami fontos mérföldkő a technológia számára. A minősülés lehetővé teszi a Voyagernek, hogy olyan országok kikötőiben és vizein is megforduljon, amelyek megkövetelik, hogy a hajókat az ABS-hez hasonló, hivatalos szervezetek osztályozzák. A gyártócég bizonyítja tehát elkötelezettségét is a szabványosítás és a megbízhatóság iránt az általa jegyeztett eszközöket illetően.

- Hirdetés -

Richard Jenkins, a Saildrone vezérigazgatója és alapítója szerint: „a Saildrone három évet töltött a Voyager koncepciójának és megvalósításának fejlesztésével, biztosítva az innováció létjogosultságát az autonóm járművek szektorában. Az Amerikai Hajózási Hivatal besorolása új mérföldkövet jelent a személyzet nélküli rendszerek történetében, valamint validálja technológiánk érettségét.”

Az óceánok part menti zónáit feltérképező Voyager figyelemre méltó eszközöket tudhat fedélzetén, mint a többsugaras, csúcstechnológiás térképező berendezés, intelligens kamerarendszerek és digitális radar.

A Saildrone USV-ket érzékelők és műszerek egész garmadájával szerelték fel, azzal a céllal, hogy megteremtsék a tengerfelszín fölött és alatt húzódó világ adatainak széleskörű begyűjtését. A járművek főképp szél- és napenergia hasznosításával működnek, azaz hosszú távon is környezetbarát megoldást jelentenek az óceánokon folyó kutatómunkákhoz.

Patrick Ryan, az ABS vezető alelnöke és technológiai igazgatója szerint ezek „a propeller nélküli drónok” óriási potenciált jelentenek az ember tengeren folyó tevékenységének jövőjére nézve, hiszen ezek lehetnek az első lépések a kereskedelmi célú autonóm hajók felé. „Az ABS vezető szerepet vállal e téren, világszerte kulcsfontosságú partnerekkel dolgozik együtt azon, hogy támogassa az autonóm hajózás alapjául szolgáló technológiák és stratégiák fejlesztését”, folytatja a vezető. „A Saildrone Voyager izgalmas technológia és kulcsfontosságú mérföldkő az egyre inkább autonóm működés felé vezető úton, és büszkék vagyunk arra, hogy ezt munkánkkal támogatni tudjuk.”

Vörös István, Okosipar.hu