- Hirdetés -

- Hirdetés -

Rekord hatótávval rendelkezik a legújabb elektromos szárnyashajó

A maga műfajában, egyetlen feltöltéssel ez a modell jut a legmesszebbre a világon. A sportcélra épített, teljesen fenntartható módon üzemeltethető, elegáns vízi jármű 11 méter hosszú, és a sebessége eléri 22 csomót, vagyis 41 km/h-t – számol be az Interesting Engineering.

A számok azért bravúrosak, mert a hajóépítésben – csakúgy, mint más járművek esetében – komolyan megnöveli az össztömeget az akkumulátorcsomag. Ha a hatótáv növelése érdekében ebből minél nagyobb teljesítményűt akarnak beépíteni, hamar kontraproduktívvá válik a konstrukció, így más módon kell magasabb teljesítményre ösztönözni.

A SpiritBARTech35EF építői ideális megoldást találtak a problémára, és elérték az elektromos jachtok legnagyobb, 100 tengeri mérföldes (185 kilométeres) hatótávolságát és a 22 csomós csúcssebességet. A hajó a brit székhelyű Spirit Yachts hajótervező vállalat és a BAR Technologies hajózási mérnöki cég munkáját dicséri, és tényleg bravúr, mert a korábbi, alig hosszabb szabadidős jachtoknál csupán 46-130 kilométeres volt a hatótávolság.

A projekthez egy egyedi, teljesen elektromos, fejlett hajtásláncot rendeltek a szintén angol villanymotor-specialista Equipmake-től. Ez az első alkalom, hogy a cég termékeit és szakértelmét egy olyan gyorsan növekvő szegmensben alkalmazzák, mint az elektromos hajózás, amelynek piaca a becslések szerint 16,6 milliárd dollár értékű lesz 2030-ra.

A HPM-400 könnyű, erőteljes, nagy teljesítményű motoron alapuló új iteráció 80 kW (107 lóerő) csúcsteljesítményt kínál, és integrált sebességváltóval is rendelkezik. A SpiritBARTech35EF a cég 120 kWh kapacitású, testre szabott akkumulátorcsomagjával és saját HPI-450 IGBT inverterével is rendelkezik, ami persze erősen támogatja a hajtásláncot a rekordszámok elérésében.

A fejlett elektromos meghajtórendszerrel kombinálva a jacht innovatív kialakítással rendelkezik: az anyaga titán és fa keveréke, szénszál erősítésű héjjal, ami lehetővé teszi, hogy a szerkezet súlya ne legyen több egy tonnánál. Az új konstrukció építésében együttműködő Spirit Yachts és BAR Technologies az utóbbi vállalat szárnymegoldását használva képes volt csökkenteni a hajótest súrlódását is, így összességében olyan hajó készült, ami egyszerre kényelmes és hatékony. Teljesen hangtalanul emelkedik ki a vízből, és így már 48 km/h-s csúcssebességgel „repül” a felszín felett.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet