A tömegközlekedési reform és az autonóm járművek

- Hirdetés -

Az éghajlatváltozás és a városok forgalmának kibocsátása vitákat generál, a fenntartható mobilitási megoldások egyre sürgetőbbek. Az egyik fő cél a régebbi – szennyező – tömegközlekedési eszközök háttérbe szorítása. Komolyabb elvárásokat támasztanak az autonóm kisbuszok iránt, ami a tömegközlekedés vonzerejét is növelné – írja cikkében az Intelligenttransport.com.

Az autonóm buszok rugalmasan és költséghatékonyan használhatók, s lehetővé teszik az üzemeltetők számára, hogy bővítsék a meglévő szolgáltatásaikat, és alkalmazkodjanak a különböző helyi igényekhez. Különösen a kevésbé keresett területeken és időszakokban várható az optimalizálás látványossága. Ilyenek például a vidéki területek, a nagyvárosok agglomerációs területei és a lakónegyedek összekapcsolódási vonalai a fő közlekedési hálózattal.

A meglévő tömegközlekedési szolgáltatás hiányosságait érintőleges kapcsolatokkal lehetne megszüntetni. A különböző járatok a menetrend pontos betartásával, vagy kérést követően, vagy igény szerint (időben és térben) közlekednek. Ezenkívül a szolgáltatás is sokszínűbb lenne, azaz ajtótól ajtóig, hálózatosan, illetve menetrend szerinti megállókba szállítanák az utasokat. Azonban a technológia gazdaságos üzemeltetésével kapcsolatban felmerülnek alapvető problémák, például a járművek alacsony sebessége, illetve a szükséges irányítási infrastruktúra hiánya.

- Hirdetés -

Egyszerű koncepció

Németországban, Baden-Württemberg tartományban létrehozták a RABus projektet, amely a vidéki és városi tömegközlekedés fellendítését hivatott elérni. Az elképzelés eddig hétmillió euró támogatást kapott, s két laboratóriumban tesztelik a kivitelezést. A koncepcióban a négyes szintű autonóm vezetés érvényesülne.

A laboratórium célja, hogy a megfelelő sebességgel legyenek képesek működtetni az autonóm járműveket, a forgalom áramlásának befolyásolása nélkül. Az utasok számára pedig vonzó alternatívát kínálnak. Városi területeken akár 40 kilométer/óra, vidéken pedig 70 kilométer/óra sebességet irányoznak elő. A projektben az autonóm buszok műszaki, üzemeltetési, jogi és gazdasági szempontjait is figyelembe veszik. Felmérések segítségével elemzik az utasok hajlandóságát és elfogadását. Megvizsgálják annak lehetőségét, hogy más régiókkal mennyire kompatibilis az eszközök integrációja.

Továbbá hangsúlyt fektetnek a PR tevékenységekre is. Hiszen a lakosságból ellenérzéseket, aggályokat, félelmet válthat ki az új közlekedési eszköz bevezetése. Éppen ezért párbeszédet kezdeményeznek az itt élőkkel, s bemutatják a projekt technikai hátterét.

A projekt részeként legfeljebb három transzfert vezetnek be, amelyek menetrend szerinti járatokkal indulnak, először városi útvonalakon, később pedig egy hat kilométeres szakaszon, vidéki településeket érintve. A kisbuszok vegyes forgalomban fognak közlekedni a városi és vidéki részeken, egy járműben legfeljebb 22 utas fér el.

A forgalmi hatás kutatása

Az autonóm járművek előnyeinek ismerete rendkívül fontos, ezért számszerűsíteni kell a forgalmi és utazási igények hatásait. Hogy hány embert szállítanak, mennyire kerülhető el a zsúfoltság, milyen szén-dioxid-kibocsátással működik?

Ezekre a kérdésekre válaszként a projekt csapata modellezi a helyzetet. Az erre a célra kifejlesztett mobiTopp szoftver segítségével minden tevékenységet szimulálni tudnak. A tesztelés a régió strukturális adatain, valamint az emberek utazási szokásain alapul.

A projekt a tömegközlekedés fejlesztését célozza meg. A kísérleti fázisban tartó koncepció személyre szabott, vonzó és gazdaságos szolgáltatásnak lehet az alapja. Az elképzelés szerint kényelmesen, gyorsan és költséghatékonyan juthatunk el a jövőben a célunkhoz.

Némethi Botond, Okosipar.hu

- Hirdetés -