Elérkezett az önvezető vízi taxik kora

A finn Callboats úttörő szerepet kapott az autonóm vízi taxik alkalmazásában, hogy csökkentse a vízi utazások költségeit, enyhítse a kapitányhiányt és közben elérhetőbbé tegye a főváros közelében lévő szigeteket. A Helsinki Times megírta: a Forum Virium helyi innovációs ügynökség révén egy sor előremutató üzleti ötlet válik valósággá Finnország központjában. Az intelligens mobilitás területén elért sikeres innovációk közé tartoznak olyan közlekedési megoldások, mint a robotbuszok, az elsősegélynyújtó drónok, az utcaseprő robotgépek, illetve most – az autonóm vízi közlekedés meghonosítása jegyében – az önvezető úszó taxik.

Az autonóm vízi közlekedést a Callboats kísérletei tették elérhető céllá. A vállalat elektromos vízi taxijait egy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni – hasonlóan ahhoz, ahogy az Uber és a Bolt kínál szárazföldi fuvarokat. A Callboats viszont a világon az első kereskedelmi szolgáltató, ami autonóm vízitaxi-szolgáltatással állt elő. A próbálkozás innovatív és a fenntarthatósága miatt nemes is, de a jelenlegi szabályozás nem teszi lehetővé, hogy autonóm módon működjenek: legalább egyfős személyzetnek egyelőre muszáj a fedélzeten tartózkodnia.

A Callboats még nem olcsó: a fuvarokat jelenleg 50 eurós (közel húszezer forintos) áron kínáljak, de ez idővel jelentősen csökkenhet, főleg akkor, ha már nem lesz szükség vezetőre (akikből amúgy is jelentős hiány van). Helsinki lakosságának a város elhelyezkedése miatt különösen érdekes lehet egy ilyen lehetőség, mert a főváros partjainál horgonyzó hajók vagy a közeli szigetek (amelyeket más módon nem is lehet megközelíteni) sokkal könnyebben elérhetővé válnak.

- Hirdetés -

További érv a robottechnológia mellett az, hogy a vízi balesetek akár 80-90 százaléka emberi hiba miatt következik be. Az autonóm vízi taxik ugyanakkor már most olyan biztonsági rendszerekkel, többek között szenzorokkal, kamerákkal és mesterséges intelligenciával vannak felszerelve, amelyek az emberi látómezőnél átfogóbb képet tudnak alkotni a környezetről és annak veszélyforrásairól.

A Callboats eddig két modellt vetett be a gyakorlatban, és egy harmadik építése is folyamatban van. Az első a hatszemélyes CAT 6, aminek a tetejét napelemek borítják: ez gyakorlatilag 2020 óta kínál kereskedelmi szolgáltatásokat, és idén nyáron két hónap alatt már 7000 embert szállított. A második modell a kompszerű CAT 10, ami egyszerre 12-20 utas befogadására és 6 csomós sebességre, valamint egy feltöltéssel kilencórás üzemidőre képes. A következő, egyelőre nem készre jelentett CAT 10 L hasonló megoldásokkal már 30 utas befogadására és két töltés között hosszabb üzemidőre lesz alkalmas.

Gábor János, Okosipar.hu