Elkészült a tengeri turbinakarbantartó kétéltű hajó

Az RWE megújuló energiaipari óriás bemutatta innovatív kétéltű személyszállító hajóját, amit a sekély vizekbe telepített tengeri szélerőművek elérésére, karbantartására és szervizelésére terveztek – írja a The Engineer.

A CRC Walrus névre keresztelt hajót az Európa legnagyobb RIB-hajóflottáját üzemeltető Commercial Rib Charter Ltd. tervezte és működteti. A brit vállalat részéről ez aligha egy univerzális megoldás, mert kifejezetten a Norfolk partjainál telepített, 60 MW-os Scroby Sands szélerőműpark turbináihoz való hozzáférésre rendelték. Ez a projekt egyike azon szélerőműparkoknak, amelyeket a parthoz közeli, viszonylag sekély vízzel rendelkező területeken építenek. A Scroby Sands egy olyan őskori homokpadra épült, amelyet a tengeri környezet természetes változása és a part menti erózió idővel megemelt – alkalmassá téve rá a területet, hogy a négy elszigetelt turbinát speciális szervizhajók is meg tudják közelíteni.

A helyszín adottságai miatt egy szárazföldön is közlekedni képes hajóra volt szükség, hogy alkalmazkodni tudjanak a dinamikus tengeri viszonyok közé épített erőműhöz. Innovatív kialakításának köszönhetően a CRC Walrus elöl kettő, míg hátul egy kerékkel rendelkezik, így a repülőgépekhez hasonló módon gurítható, ha a mélyebből sekélyebb vízbe vagy homokos területre kell áthajtani.

- Hirdetés -

A kevesebb mint 18 hónappal ezelőtti első elképzelések óta a projektet az RWE és a Commercial Rib Charter gondozta: együttműködve fejlesztették ki, majd tervezték és építették meg a Diverse Marine vállalat Wight-szigeti hajógyárában. Az RWE közleménye szerint a CRC Walrus január elején teljesítette az első útját: vízen 24 csomós sebességgel, míg szárazföldön 6 km/h-val haladt, ami nem rossz egy 12 méter hosszú, egy tonna teherbírású, és a kétfős legénység felett tíz technikus szállítására alkalmas kétéltű hajótól. A tesztüzem után februárban már élesben is dolgoztatták. A következő feladat a jármű üzemeltetésének és teljesítményének alapos optimalizálása lesz.

Gábor János, Okosipar.hu