Ilyen szenzorokkal megelőzhetők a légi katasztrófák is

A kanadai British Columbia Egyetem (UBC) kutatói olyan paradigmaváltó technológián dolgoznak, amivel biztonságosabbá tehetik a repülőgépeket, a hidakat, a csővezetékeket vagy más infrastruktúrákat. Egy rendszerrel már megfigyeltek több száz kilométerre található szélturbinát is, és a messzi távolból képesek voltak megmondani, hogy a lapátok bevonata például ellenáll-e a tengeri viharoknak. Bár az utóbbi csak egy laboratóriumi teszt volt, remekül demonstrálta a tudósok küldetését. Azon dolgoznak, hogy javítsák különböző szerkezetek állapotmegfigyelésének hatékonyságát.

A UBC csapatának alapvetése az, hogy a változó éghajlat miatt egyre nagyobb szükség van jobb eróziós és korróziós ellenőrzésekre, iparágak széles skáláján, a repüléstől a tengeri közlekedésen át a megújuló energiatermelésig és az építőiparig. Vishal Balasubramanian, az UBC Okanagan kampuszának doktorandusza, egyben a Nature Communications folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője rámutatott: számos ágazat alkalmaz kopásálló bevonatokat, hogy óvja a kényes és drága infrastruktúrák elemeit, de ezeknek a bevonatoknak korlátozott az élettartama. Éppen ezért ma is rendszeresen ellenőrzik a vele kezelt szerkezeteket, hogy megelőzzék a kopásból és törésekből eredő meghibásodásokat és az ezekből eredő katasztrófákat.

Az ellenőrzések napjainkban szondázással zajlanak, de a UBC Okanagan Microelectronics and Gigahertz Applications (OMEGA) laboratóriumában ezeknél hatékonyabb megoldásokat fejlesztenek. Olyan érzékelőket, amelyek beágyazhatók, közvetlenül a fentebb írt bevonatokba. A kutatók úgy vélik, ilyen módon megszüntethetők az emberi eredetű hibák, és drasztikusan csökkenthető az ellenőrzés időtartama is. A mesterséges intelligencia és a kiterjesztett valóság (AR) érzékelőkbe integrálásával valós időben nyomon követhetővé válik a mechanikai védőbevonatok kopása.

- Hirdetés -

„A mesterséges intelligencia technológiákat mikrohullámú rezonátoros érzékelőkbe építve nemcsak a felületi szintű bevonat erózióját érzékeljük, hanem azt is meg tudjuk különböztetni, ha egy többrétegű bevonaton belül egy-egy réteg erodálódik” – magyarázta Balasubramanian.

Gábor János, Okosipar.hu