Interjú: Az 5G a repülésre is hatással van

A HungaroControl válaszol

A kialakult helyzetről a HungaroControl szakembereit kérdeztük, Cser Gábor hálózatfejlesztő mérnök és Gombos Szilárd az üzletfejlesztési terület szakmai fejlesztési osztályvezető szólalt meg a témában.

Gombor Szilárd, Hungarocontrol
Miért szükséges az 5G a repülésirányításban?

- Hirdetés -

G.Sz.: A repülésirányítás feladata, hogy folyamatosan kommunikáljon a pilótákkal, ennek a legegyszerűbb módja az analóg rádiós kommunikáció. A légteret is lefedő mobilhálózat a folyamatosan növekvő kommunikációs igény kiszolgálására és automatizálására szolgáló alternatíva. A következő évtizedekben a pilóta nélküli járművek forgalma – például a drónoké – nagyságrendekkel növekedhet. Emiatt olyan mennyiségű légi közlekedési eszköz forgalmának biztonságos menedzselése válik szükségessé, amelyre a humán erőforrás kapacitása nem elegendő. Másrészt hatékony technológiával lehetséges csak ezeknek a gépeknek az irányítása – tehát megfelelő adatátviteli sebességre és vezérlésre lesz szükség. Ezt a kommunikációs csatornát biztosítja az 5G hálózat.

Amerikában problémát okoztak az 5G bázisállomások bizonyos típusú repülőgépeknél. Mitől alakult ki ez a helyzet?

G.Sz.: A megoldás a frekvenciaspektrumban keresendő. Egy adott sávban történik a kommunikációhoz szükséges jel sugárzása. Ha ez a jel közel van ahhoz a frekvenciatartományhoz, amelyben a gépek műszerei üzemelnek, és a felszerelt eszköz vevője nem megfelelő fejlettségű, akkor a saját üzemi frekvenciasávján kívül eső sugárzásból is vesz jeleket. Ezek a jelek pedig megzavarhatják a gép berendezésének vevőjét.

Cser Gábor, Hungarocontrol

Cs.G.: Egyébként Európában még nincs tervben annak a frekvenciasávnak a kiosztása, amely Amerikában gondot okoz, mindez csak a későbbiekben lesz aktuális. A 3800-3980 megahertzes sávot az Egyesült Államokban már kiosztották, amely sávnak a felső határa 4200 megahertz, ez pedig szomszédos a leszállító berendezések frekvenciasávjával. A problémát pedig az okozza, hogy a régebbi repülőgéptípusok leszállító rendszerei nem rendelkeznek elég jó szelektivitással, vagyis nem tudják megfelelően szétválasztani a számukra hasznos és a szomszédos sávban működő, számukra zavaró frekvenciát. Azóta az FAA a gépek 62 százalékának már engedélyezte a repülést 5G bázisállomások közelében is. Azok a járatok tartoznak ide, amelyek korszerű berendezésekkel bírnak, és képesek megfelelően elkülöníteni a frekvenciasávokat.

Európában kialakulhat hasonló helyzet?

Cs.G.: Európában a Postai és Távközlési Igazgatóságok Európai Értekezlete (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations – CEPT) a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezettel (International Civil Aviation Organization ICAO) együttműködve végzi el a 3800-4200 megahertzre vonatkozó teszteket. Mire elkezdenék kiosztani ezeket a sávokat, addigra már a vonatkozó vizsgálatokat elvégzik. Ezért Európában ilyen jellegű probléma nem várható.

Némethi Botond, NEW technology magazin
Teljes cikkünket a hamarosan megjelenő NEW technology magazinban olvashatjátok! Iratkozzatok fel és elküldjük Neked is e-mailben!

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Akár ez is tetszhet