Az intralogisztika jövőjének alakítói

Nem nagyképűségből mondjuk ezt. Kevés olyan céggel találkozunk, amelyek évtizedek óta folyamatosan fejlesztik szolgáltatásukat, termékeiket a partnereik érdekében. Persze, ezt túlzás állítani, hiszen sok ilyen cég van, mégis egy-kettő kiemelkedik közülük, amelyekre mindenkinek érdemes odafigyelni. Számunkra ilyen az SSI Schäfer, akik tevékenységének áttekintése – akár csak a weboldalukat tekintve – órákba telik. Egy egész magazint meg lehetne tölteni a különböző intralogisztikai fejlesztésekkel, tapasztalatokkal és best practice-ekkel, amelyek e cégtől erednek. Kardos Péter, a vállalat ügyvezetője és Palasik Márton, automatizációs vezető tanácsadó vállalta, hogy bevezet minket a cég életébe. Bizton állíthatjuk, hogy ez a beszélgetés folytatódni fog.

„Megoldások az intralogisztika jövőjének alakítására” – olvasható a bemutatkozójukban. Ha három szóban kellene leírnia cégük filozófiáját, melyik három lenne az?

Mindent egy kézből: partnerség, tapasztalat, technológia.

Az SSI Schäfer rengeteg tevékenységgel van jelen a piacokon, felsorolni is nehéz lenne őket. Raktárrendszerek, raktártechnika, automata komissiózás, hulladékkezelés. Mely iparágat tartja igazán húzóágazatnak a cég tevékenységei közül?

Cégünk filozófiája szerint nem ilyen komponensekben, hanem termékekben gondolkodunk.  Partnereinknek a megfogalmazott igényeikhez legjobban illeszkedő raktártechnikai megoldást, illetve rendszert ajánljuk, hogy minél jobban kiszolgáljuk őket. Valamennyi iparágban rendelkezünk színvonalas referenciákkal, így tapasztalataink igen széles körűek, a piaci igényeket a legmagasabb szinten tudjuk kielégíteni.

A szállítmányozás volt a koronavírus egyik nagy kárvallottja, hiszen a megrendelések visszaestek, a gépjárművek leálltak, és habár csak a személyforgalom előtt, de a határokat lezárták. Az intralogisztikai fejlesztések során tapasztalható volt visszaesés? Vagy inkább az automatizáció felé fordultak azok is, akik eddig nem hittek benne?

A piacon az elmúlt években tapasztalt technológiai fejlődést, illetve az ezzel kapcsolatos beruházási döntéseket a járvány csak lelassította, de nem állította meg. Ilyen méretű beruházások hosszútávú üzleti célok érdekében valósulnak meg. A nagy értékű beruházások előkészítése gyakorlatilag zavartalanul folyt tovább az elmúlt két hónapban, ezek a feladatok nem álltak le, az irodai dolgozók otthonról is tudták menedzselni a beruházásokkal kapcsolatos teendőiket, így legalább a tervezés olyan ütemben zajlott, mintha mi sem történt volna.

Természetesen vannak a piacnak érzékenyebb szereplői is, akik részéről várható a beruházások elhalasztása vagy meghiúsulása (alacsonyabb szintű raktári rendszerek, pl. állványzat, polcrendszerek piaca).

Ki tud emelni egy igazi sikertörténetet a magyar leányvállalat életében?

Ez érzékeny téma, hiszen valamennyi beruházásunk esetében titoktartási megállapodások is születnek. De általánosságban elmondható, hogy minden eddigi szállításunkkal sikerült megfelelni az előzetes elvárásoknak, mind a hatékonyság fejlődése, a lean raktári koncepció kialakulása, mind az operatív költségek csökkenése vagy racionalizálása terén. Sok esetben a már meglévő, korábban általunk telepített rendszereket bővítik, ez pedig igazolja, hogy a minket választók jól döntenek.

Ha a raktárunkat szeretnénk automatizálni, és megkeressük az SSI Schäfert, milyen úton indulunk el? Milyen lépéseket kell követni ahhoz, hogy egy izgalmas, energia- és költséghatékony raktárunk legyen?

Elsőként szeretnénk átfogó képet kapni a vállalkozás működéséről egy nagyobb mértékű adatelemzésen keresztül. Mindenre kíváncsiak vagyunk, ami a belső logisztika kérdését érinti. A kapott adathalmazt a tervező kollégák alaprajz és koncepció formájában folyamatosan finomítják, közösen az ügyféllel, míg végül megszületik a végleges megoldás és műszaki tartalom. Létszám, elérendő automatizáltsági fok, beépítési lehetőségek, költséghatékonysági tényezők  – ezek mind előkerülnek. Ugyanakkor a zöld logisztika, amely az energiaigény optimalizálását és rendszeroptimalizálást jelent, nem választható opció, hanem alapvető szempont az SSI SCHÄFER-nél, amit minden esetben és mindenekelőtt szem előtt tartunk a tervezéskor.

Mennyire jellemző a teljes automatizáció igénye a hazai vállalatoknál? Sokan még ódzkodnak az „embermentesség” gondolatától.

Nem kimondottan jellemző igény, jelenleg szinte csak a gyógyszer-nagykereskedelemben és itt is kizárólag az A és AA forgási sebességű termékekre vonatkozóan fordul elő ilyen elvárás. Az okok: 1) Magyarországon még mindig alacsonyak az operátori bérek, tehát a teljes automatizálás nem költséghatékony. 2) Nagyon kevés termék kompatibilis a teljesen automata kiszolgálórendszerekkel.

Egy ilyen fejlesztés esetén a régebben ott dolgozó munkatársak fel tudják venni a ritmust? Könnyen betanulnak az új rendszerekbe?

A nagy szervezeti változásokat generáló megoldásokat általában a dolgozók kisebbik része fogadja el azonnal. A többiek próbálnak ellenállni a megváltozott munkakörnek, feladatnak, azonban az ellenkezés csak addig szokott tartani, amíg rá nem jönnek, hogy az automatizáció valójában megkönnyíti a dolgozók munkáját (súlyok emelése, monoton munkavégzés, hosszas adminisztráció, hibás komissiózás stb. kiváltása). Ahogy gyűlnek az adatok és a tapasztalatok, kézzelfoghatóvá válnak napi szinten is a személyes előnyök, általában hamar sikerül az alkalmazottakat megnyerni.

Lezárásként: 80 éve tették le az alapkövét az anyavállalatnak. Ön szerint milyen lesz a jövő raktára? Lesz raktáros a jövőben?

Beszéljünk egy belátható időtávról, mondjuk a következő öt évről. Véleményem szerint az automata megoldások térnyerésével a raktáros munkaköre lassacskán átalakul, és két külön irányt vesz majd:

Az egyik: a „kékgalléros” munkakörről fokozatosan átállnak „fehérgalléros” munkakörre, munkájuk kiegészül majd az automata kiszolgálóeszközök monitorozásával, KPI-k követésével, beavatkozások végzésével, eseti hibaelhárítással. A munkakör betöltéséhez szélesebb körű tudás elsajátítására lesz szükség (pl. az alapvető informatikai tudás minimumelvárás lesz).

A másik irány szerint a sori munkások feladata egyszerűsödik, és fénnyel, hanggal irányítják majd a mozgásukat, mozdulataikat a precízebb munkavégzés érdekében.

Végső soron az ember még sokáig része lesz a logisztikai folyamatoknak, de a munkáját egyre több helyen segítő rendszerek veszik át. Egy elemzés szerint két évtizeden belül a digitalizáció hatására a világon akár 400 millió embernek – köztük persze magyar munkavállalóknak is – kell majd új munkakört keresnie, találnia. Azonban ezzel együtt egyre értékesebbé válik majd a kreativitás, az együttműködési készség – vagyis minden, ami emberi.

Czakó Miklós, főszerkesztő; Némethi Botond / NEW technology magazin