Közel ezer kilométert tesz meg az elektromos konténerhajó

A kínai Cosco Shipping Heavy Industry útnak indította akkumulátorral működő, teljesen elektromos konténerhajóját a Jangcén, a világ harmadik leghosszabb folyóján – írja a cég médiajelentéseire hivatkozva az Interesting Engineering. Az egyelőre csak N997-es kódszámmal jelölt óriás egy jangcsoui hajógyárból úszott ki, a vállalat elektrifikálási törekvéseinek első kísérleti modelljeként.

A hajó elemei már egy éve készülnek, de a szárazdokkban történő összeszerelése csak 2023 márciusában kezdődött el. Impozáns dimenziókkal rendelkezik: 119 méter hosszú, 10 ezer tonna, és összesen 700 szabványos méretű konténer szállítására alkalmas.

Bár a tényleges kapacitásról egész konkrétan nem írnak, kezdetnek mindenképpen remekül hangzik, hogy a kísérleti úton 965 kilométeres folyami teljesítményt várnak tőle és a rászerelt két darab, egyenként 900 kW-os hajtómotortól. A hatótávolságtól való örök félelem leküzdése érdekében az akkumulátorok egy az egyben cserélhetők, és elférnek hatméteres konténerekben. A becslések szerint az akkumulátorcsomagok együttesen 36 konténernyi helyet foglalnak el a 700-ból, ami kis áldozatnak tűnik a kibocsátáscsökkentésért vívott harc oltárán.

- Hirdetés -

A Cosco újszerű megközelítésének nagyon is van értelme egy belvízi útvonal esetén, hiszen így a hajónak nem kell órákig töltődnie, és az akkumulátorcsomagok a jövőben más, ugyanazon az útvonalon közlekedő hajókon is felhasználhatók.

Az emissziómentes üzemeltetésen felül egy olyan intelligens hajórendszerrel is kísérleteznek, ami segít jobban gazdálkodni az erőforrásokkal, és hatékonyabbá teszi a sebesség és az érkezési idő megtervezését, több tényező alapján.

A Cosco számára nem az utolsó kísérlet arra, hogy klímasemleges megoldásokat fejlesszen a teherhajózás számára. A vállalat már építi az N998-at is, és nem mellékesen alapító tagja az Electric Ship Innovation Alliance-nek, egy 80 szervezetből álló konzorciumnak, ami az elektromos meghajtás különböző aspektusain dolgozik a gyártástól a kutatásig – emlékeztet a CleanTechnica.

Azt, hogy ennek mekkora globális jelentősége van, jól példázza a kínai belvízi hajózás, ami a világ forgalmának kb. 50 százalékát képviseli. Ekkora méretekben nem nehéz elképzelni, hogy mekkora előrelépés lenne, ha az ország képessé válna akár csak a saját határain belül zajló teherhajózás szén-dioxid-mentesítésére.

Gábor János, Okosipar.hu