Tudod mennyi szén-dioxidot termel egy elektromos autó?

Az elektromos autó és a belsőégésű motorral rendelkező gépjárművek között folyamatos a verseny abban a tekintetben, hogy melyik a kevésbé ártalmas a környezetre. Összehasonlításunkban kitérünk arra, mennyi szén-dioxidot bocsátanak ki a különböző meghajtással rendelkező autók. 

Csökkenő határérték, lemaradó autógyártók 

Világviszonylatban negatív tendencia mutatkozik, ugyanis folyamatosan növekszik a kibocsátott szén-dioxid mennyisége (mindennek 85%-át három ország okozza: Kína, India és az Amerikai Egyesült Államok). Az Európai Bizottság javaslata szerint folyamatosan csökkenteni kell az emissziót, 2025-től 15%-kal, 2030-tól pedig 30%-kal. 

- Hirdetés -

Az autók által okozott szennyezés a legjelentősebb, ugyanis a szén-dioxid-kibocsátás 60,7%-áért felelősek. Természetesen az is kérdés, hogy hány főt szállítanak egy-egy járművel, ugyanis több utas esetén már az egyik legkevésbé környezetkárosító szállítóeszköznek számít. Egyes felmérések szerint Európában átlagosan 1,7 utassal közlekednek a személyautók, ezért a tömegközlekedési eszközök felértékelődnek. 

Belső égésű versus elektromos 

Az autógyártók egy része sikeresen csökkentette a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét, viszont csupán egyetlen márkának sikerült 2019-ben 100 gramm/kilométer alá mennie. Emellett kijelenthető, hogy a kizárólag belsőégésű motorral rendelkező járművek nem tudnak a határérték alatt teljesíteni. 

Elektromos autó esetében árnyaltabb a kép, ugyanis kilométerenként átlagosan 70 gramm szén-dioxidot termelnek, ám ezt nem közvetlenül teszik, hanem az áramot előállító erőművek révén. Ehhez hozzáadódik a gyártás során felszabaduló szén-dioxid – az akkumulátor készítése nagyjából 50 grammal jár, annak megsemmisítése szintén károsanyag-kibocsátást okoz, ám pontos adat nincs ennek a mennyiségéről. Egyes felmérések szerint a teljesen elektromosan meghajtott járművek összesített járulékos szén-dioxid-kibocsátása átlagosan magasabb a dízel-megoldásnál. 

Az út hosszára koncentrálva 

A megteendő út szempontjából érdemes megtervezni a gépjárműhasználatunkat. Rövidebb távra kis méretű autóval éri meg közlekedni, amely ennek megfelelő méretű akkumulátorral rendelkezik. Ugyanakkor a távolabbi célállomások elérésére, hosszabb utakra még mindig a dízelmotor a jobb választás. 

A közlekedésnek a környezetre gyakorolt hatása miatt fontos minél tudatosabban használni és kombinálni a különböző eszközöket. Mindemellett pedig a földgázt, hidrogént és bio-metánt használó belsőégésű motorok emissziója bizonyult eddig a leghatékonyabbnak, ezek fejlesztése és elterjedése csökkentheti a globális károsanyag-kibocsátást. 

Némethi Botond/NEW technology magazin

Akár ez is tetszhet