Mi lenne, ha Németországban megszűnne az autógyártás?

Tegyük fel az irreális kérdést, de képzeljük el, hogy a Volkswagen a Nokia útjára lép – veti fel cikkében az Economist. Magas költségek, csökkenő kereslet, növekvő verseny – és a lista tovább folytatható. A Nokia esetében az ébresztő hívás nem segített. Vajon tényleg hasonló sorsra juthat a hatalmas autógyártó, amely kilenc másik márkát is birtokol és egy hatalmas cégcsoportot irányít, emellett pedig Németország leghatalmasabb vállalata? Ha e forgatókönyvnek van relevanciája, az mit jelentene Európa legnagyobb gazdasága számára?

Már az elején szögezzük le, hogy az autóipar közelgő összeomlása valószínűtlennek tűnik. 2022-ben a Volkswagen volt a világ legnagyobb árbevételű autógyártója. A katasztrófa azonban már nem elképzelhetetlen. Júliusban az Ifo Intézet (ez egy gazdaságkutató intézet, amely Németország legnagyobb gazdasági agytrösztjeként a gazdaságpolitikát elemzi) Business Climate Indexe alapján a konszern már a harmadik egymást követő hónapban csökkenő tendenciát mutat. A német cégvezetők további problémákat is felvetnek, a bürokrácia elakadásától kezdve a Kínával folytatott kereskedelem kényes geopolitikai kérdéséig.

Az autógyártóknak egyszerre több átalakulással is meg kell küzdeniük: villamosítaniuk kell a flottájukat, és meg kell tanulniuk szoftvereket fejleszteni.

- Hirdetés -

A német autóiparnak a növekvő Kína-problémával is meg kell küzdenie. A Volkswagen most csökkentette globális szállítási előrejelzését, elsősorban a kínai eladások lassulása miatt. A geopolitika még tovább ronthat a helyzeten. A kínai riválisok pedig megkezdték külföldi terjeszkedésüket, különösen Európában.

Az autógyártók potenciális bukásának következményei attól függenek, hogy mekkora az iparág. Az autógyártás közvetlenül kevesebb mint 900 000 embert foglalkoztat Németországban, kétharmadukat az autógyáraknál, a többit a beszállítóknál.

A német márka égisze alatt értékesített személygépkocsik közel háromnegyedét ma már külföldön gyártják.

Az autóipar Németország sokat dicsért szociális modelljének is az egyik fő támasza. Ennek egyik fontos eleme a regionális egyenlőség. Az autógyárak gyakran épültek az egyébként gazdaságilag gyenge területeken.  Egy nemrégiben készült tanulmány szerint Németország 400 városából és megyéjéből 48 nagymértékben függ az autóipari munkahelyektől. Ha az autógyártás megszűnne, Németországnak számos helyi válsággal kellene szembenéznie.

Az autóipar is a német együttdöntési modell alapját képezi, ahol a munkavállalóknak garantált a képviseletük a vállalati igazgatótanácsokban. A Volkswagennél a munkavállalók képviselői a cég 20 tagú felügyelőbizottságának felét alkotják. Ha ez a megállapodás felbomlana, az megváltoztatná a német munkaerőpiac egyensúlyát.

Ha a német autóipar elillanna, az hatalmas gazdasági krátert ütne Európa közepén. Egy olyan gazdasági rendszer, amely arra optimalizálódott, hogy óramű pontossággal működő, drága mechanikus csodákat gyártson, nehezen fogja tudni újra feltalálni magát egy egyre inkább digitalizált világban.

Néhányan az iparágban és annak környékén már most a Volkswagen nélküli jövőt képzelik el – vagy legalábbis úgy látják, a jelenlegi formájában nincs jövője. A vállalatnak fel kell hagynia azzal, hogy stratégiáit kizárólag az autó köré építse.  A Volkswagen és német autógyártó társai mindig is segítették az emberek közlekedését. Nincs okuk arra, hogy ezt ne tegyék továbbra is, új, okos módokon.

Némethi Botond, NEW technology magazin

- Hirdetés -

- Hirdetés -