- Hirdetés -

- Hirdetés -

„Ahhoz, hogy feltalálj valamit, egy jó ötletre meg egy rakás selejtre van szükséged.”

Így vélekedett Thomas Alva Edison elhíresült mondásában. Az MVM EDISON startup versenyén csupa innovatív, jövőbe mutató elképzeléssel ismerkedhettünk meg. Az eseményen – idén is online formában – betekintést nyerhettünk abba a munkába, amely mögöttük áll. A világnak – főleg az új akadályok felmerülésével – óriási szüksége van azokra az innovátorokra, akik gondolkodásukkal, ötleteikkel reflektálnak a jelenre, és egy élhetőbb bolygót teremtenek. Mi sem bizonyítja jobban az MVM EDISON szükségességét – ahol mentorokat, támogatókat és konstruktív kritikát kaphatnak a versenyzők –, mint hogy az idei évben rekordszámú, azaz 260 nevezés érkezett.

Idén is nagy érdeklődés övezte az MVM EDISON Demo Day eseményt, azaz a döntőt, amit május 27-én este rendeztek meg. Idén először két kategóriába sorolták a pályázatokat, egyrészt az ötlet, másrészt a scale up fázisba. Az ötlet fázisban hat csapat mérte össze tudását.  De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a díjazást nemcsak a döntőn nyújtott teljesítmény határozta meg, hanem egy ezt megelőző intenzív képzési program is.

Fenntartható vagyok, és még pénzt is keresek vele

EthiCoin. Nagyon röviden így lehetne összefoglalni az EthiCoin csapatának az ötletét, amely a fintech és a fenntarthatóság jegyében született. A kifejlesztett applikációjukkal a felhasználók 50 forint értékű EthiCoint kereshetnek minden megtett kilométer után, amit autózás helyett kerékpáron tesznek meg. A biciklizéssel keresett összeget pedig szerződött üzletekben, illetve különböző partnereknél lehet elkölteni.

Már korábban is voltak ötletcsírák – de ebből rengeteg –, melyekből kifejlődött az, amivel a mai napon megnyertük a döntőt – tekint vissza a kezdetekre Ruttkay Zoltán, az EthiCoin ötletgazdája. Amikor egy másik projektben végeztem kutatómunkát, akkor jöttem rá, hogy mennyivel többet nyújt a társadalomnak, ha valaki aktívan közlekedik.

Van egy technológiai termékünk, amihez programozási háttér szükséges, ez az én szerepem a csapatban – veszi át a szót Nagy Márton, a startup második tagja és egyben alapítója. A gyakorlatba való átültetéshez szükségünk van egy partnerhálózatra, ahol beváltható az EthiCoin mint fizetőeszköz.

Ha az aktív közlekedést – a biciklizést és a sétálást – népszerűsítjük, akkor annak önmagában is hatalmas a befolyásoló ereje. A vállalkozásunkkal felépítünk egy partnerhálózatot, valamint felhasználói bázist és egy jutalmazási rendszert. A további tervünk, hogy kiterjesztjük az elképzelést minden olyan fenntartható viselkedésre – például lakossági energiaoptimalizálás céljából –, amit tudunk mérni, ezzel együtt árazni.

Az ötlet validálásának folyamatában rengeteget tanultunk – magyarázza Ruttkay Zoltán. Nagyon sok újat mutattak nekünk az MVM munkatársai. A mentorunk Koós Zoltán volt, az MVM vezérigazgató-helyettesének tanácsadója, akinek rendkívüli rálátása van nemcsak az energetikára, hanem az összes leányvállalatukra, így rengeteget tudott segíteni a koncepciónk fejlesztésében.

Az MVM EDISON Demo Day második és harmadik helyezettje

tOURmIX. A második helyezést a tOURmIX érte el, akik a közúti szállítmányozásból származó károsanyag-kibocsátás csökkentését célozták meg. Az e-kereskedelem rendkívüli népszerűségnek örvend, ezzel együtt szükséges a logisztikát zöldebbé változtatni. A sharing economy elvén működő metódust dolgoztak ki, s a közösség erejével oldanák meg a házhozszállítás fenntarthatóbbá tételét. A koncepciójuk segítségével akár 30 perc alatt is megérkezhet egy csomag, mindemellett a környezeti terhelés is csökkenne.

GreenIT. A harmadik helyen a GreenIT csapata végzett. Ők a zöldhulladék modern kezelésére nyújtanak megoldást. A lakásokban élők számára nehézséget okoz a komposztálás, ezért rengeteg hasznos anyag olyan helyen landol, ahol nem lehet hasznosítani. A GreenIT ötletével, az okoskomposztálással csökkenti az élelmiszerpazarlást, és új utat nyit a szerves hulladék újrahasznosításában.

A döntő további csapatai

Rising.Eco. Az energiafelhasználás mögött is rengeteg adat található, amelyek rendkívül érdekesek. A fejlesztés hardveres és szoftveres megoldását dolgozták ki, s energiaközösségek számára alkalmazható „mérőórák mögötti” eszközként, az EcoBox segítségével mérik az energia felhasználását és termelését.

Aurora Design. A mobilis fényforrás. Röviden ezt jelenti az Aurora Design fejlesztése. A csapat hordozható fényforráscsaládot teremtett, ami látványos, valamint energiatudatos megoldást biztosít a használóinak. A fő előnye, hogy kiválóan használható kül- és beltéren, akár útközben is. A termékük vezeték és egyéb kiegészítők nélkül, napenergiával működtethető.

Lumen. A hétköznapi emberek számára is elérhető napelemrendszerek egyre népszerűbbek, viszont még mindig nehezen hozzáférhetők az áruk, valamint a rugalmatlanságuk miatt. A Lumen csapata egy mobilis, moduláris elemekből álló, energiaoptimalizált rendszert fejlesztett ki. A megoldásuk segítségével a napelemek egyszerűbben és gyorsabban felszerelhetők.


Merjük megvalósítani az ötleteinket!

Répássy Zsuzsanna Réka, az Ittaszezon.com alapítója, az MVM EDISON verseny egyik zsűritagja nyilatkozott lapunknak a versenyt követően.

Az Ittaszezon.com alapítójaként hogyan kapcsolódsz az MVM EDISON versenyhez?

Több nagyvállalati programot vezettem korábban, amelyek a digitális transzformációhoz vagy a fenntartható vezetéshez kapcsolódtak. Az Ittaszezon.com egy társadalmi vállalkozás és egy startup elegye. Hosszú utat jártunk be, hiszen már három éve működünk. Számos tapasztalatot gyűjtöttünk kezdő vállalkozásként, a versenyen pedig rendkívül érdekes volt azt látni, hogy mások mit és hogyan integrálnak a működésükbe. A mi cégünk célja – s ez fő szempont volt nálam zsűritagként –, hogy a fenntarthatóság felé irányítsuk a társadalmat.

Az energiahatékonyság fontos kérdés volt a versenyen. Mit gondolsz, milyen lehetőségek rejlenek ebben?

A megújuló energiák tárolása óriási üzleti lehetőség – hiába születik megannyi ötlet, szükség van ezen a területen további innovációra. Hatalmas potenciál rejlik ebben, egyáltalán nem véletlenül.

Hogyan értékeled zsűritagként a mai versenyt és a résztvevő csapatokat?

A zsűri döntését rendkívül alapos egyeztetés előzte meg. Minden olyan dolog, amiben érezhető az innováció – egy startup-verseny pedig pontosan ezekkel van tele –, azt nagyon meg tudom szeretni. Én úgy szemléltem a versenyt, az ötleteket, mint egy startup vezetője, azaz milyen kihívásokat és akadályokat látnék, hogy mi a projekt végeredménye három-négyéves közös munkát követően. Másrészt felhasználóként ültem a székben, hiszen ha az ő szempontjaikat kihagyjuk, akkor a legkiválóbb ötletek sem válnak sikeressé.

Mi szükséges Magyarországon ahhoz, hogy sikeres vállalkozást indítsunk?

Nagyon fontos tényező, hogy az ember jókor legyen jó helyen. Rengeteg kiváló ötlet van az országban. Szükséges komponens a munkamorál, szaktudásban és hozzáállásban is a maximumra kell törekedni.

Milyen nehézségekkel kell szembenéznie egy kezdő vállalkozásnak?

Kis piacnak tekinthető a hazai, pláne az innovációt tekintve. Egy kis ország kis szegmensét megcélozni nagy kihívást jelenthet. Ezért gondolom úgy, hogy egyből nemzetközi szinten kell validálni az ötletet. A lehető leghamarabb érdemes kitekinteni legalább a közép-európai régióba.

Mit tanácsolsz azoknak, akiknek van egy ötletük, és szeretnék megvalósítani?

Minden ötletet próbára kell tenni. Ha fantáziát lát benne bármilyen bizottság, legyen az akár egy kisebb pénzjutalom, azt érdemes továbbvinni. A mai verseny mind a hat szereplőjének elképzelésében van potenciál, ezeket folytatni kell.

Némethi Botond, NEW technology
A cikk eredetileg a NEW technology magazin 4. számában jelent meg.

Akár ez is tetszhet