Az MAN Lion’s City E az év autóbusza

Egy autóbusz, amely mérföldkőről mérföldkőre halad: az MAN elektromos busza, amelynek sorozatgyártása 2020-ban kezdődött, és amelyre eddig több mint 1000 megrendelés érkezett. Megihleti az üzemeltetőket, a buszvezetőket, az utasokat, sőt, a szakértőket is – mint például a nemzetközi Év Autóbusza díj zsűrijét, amely most a 2023-as Év Autóbuszának választotta meg ezt a teljesen elektromos hajtású városi buszt. Egy mozgó sikertörténet – és még messze nincs vége.

Lenyűgöző módon jelent meg az MAN Lion’s City 12 E a Bus Euro Test elnevezésű összehasonlító buszteszten az írországi Limerick városában – és az első perctől kezdve ugyanezt teszi. Ugyanis ez a teljesen elektromos hajtású városi busz saját kerekein teljesítette a körülbelül 2500 kilométeres utat Németországból Írországba. „Különleges élményt jelentett nekünk és a zsűrinek egyaránt, amikor tíznapnyi vezetés után begördültünk Limerick városába az MAN Lion’s City 12 E buszunkkal” – mondta Rudi Kuchta, az MAN Truck & Bus autóbuszos üzletágának vezetője. Ám a teljesen elektromos városi autóbusz a zsűrit is lenyűgözte a Bus Euro Test során. Májusban a zsűri öt európai buszgyártót látott vendégül Írországban a nemzetközi autóbuszos összehasonlító teszten.

Az egy hétig tartó intenzív, számos vezetési tapasztalatot nyújtó és hosszú műszaki megbeszélésekkel tarkított tesztelés után egyértelműen az a döntés született, hogy az MAN Lion’s City 12 E a 2023-as Év Autóbusza. A 23 európai szakújságírót különösen lenyűgözte a városi busz általános koncepciója, amely értékes pontokat szerzett a hatótávolságával, a megbízhatóságával, a kényelmével és mindenekfelett a fenntarthatóságával.

„Az új MAN Lion’s City 12 E buszt úttörő dizájn, magas szintű kényelem és nagyon csendes belsőtér jellemzi. A kiemelkedő biztonságú vezetőfülkéje az egyik legjobb a piacon. Az MAN az első ceruzavonástól a termék megvalósulásáig végig az elektromos közlekedésre összpontosított. Ezáltal minden eleme jól összeillik egymással, tehát ez nem egy dízelüzemű busz elektromossá alakításával született meg. A nemzetközi Év Autóbusza díj zsűrijén pozitív érzés uralkodott az első tesztvezetéstől egészen addig a döntésig, hogy az MAN Lion’s City 12 E legyen a 2023-as Év Autóbusza” – mondta Tom Terjesen, a zsűri elnöke.

A díjat Tom Terjesen adta át Rudi Kuchtának a Német Autóipari Szövetség (VDA) által megrendezett Év Csillagai eseményen, amely egyúttal a 2022-es hannoveri IAA Transportation haszonjármű-kiállítás megnyitását is fémjelezte.

Újabb fejezet a sikertörténetben

Az Év Autóbusza díjat immár három évtizede osztják ki. Ezt tartják a buszipar legfontosabb nemzetközi elismerésének. „Mindannyian rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy az MAN Lion’s City E buszunkat ennyire kedvezően fogadta a szakértői zsűri, és így most átvehetjük ezt a rangos díjat” – mondta Rudi Kuchta, majd hozzátette: „ez a díj lenyűgözően tükrözi az MAN egész csapata által végzett kiváló munkát. Továbbá ez egy kimagasló új fejezet is az MAN Lion’s City E modellünk sikertörténetében.” Ez 2020-ban kezdődött, amikor elindult az elektromos városi busz sorozatgyártása. Ma már ez a modell számos európai országban nap mint nap rója az utakat, miközben lelkesedést vált ki a buszüzemeltetők, a járművezetők, a szakértők és az utasok körében egyaránt.

Ennek egyik oka az, hogy az MAN Truck & Bus szakemberei folyamatosan dolgoznak a teljesen elektromos Lion’s City E továbbfejlesztésén. Arra törekednek, hogy kifinomult műszaki megoldások alkalmazásával egyre jobbá tegyék ezt a buszt. Céljuk, hogy a kifinomult technika és személyre szabott megoldások segítségével a lehető legnagyobb támogatást nyújtsák a közösségi közlekedési üzemeltetőknek a mindennapos munkájukhoz. Az MAN többek között kétféle akkumulátorhasználati stratégiát is kínál a Lion’s City E modellhez annak érdekében, hogy az üzemeltetők tökéletesen a jövőbeli használathoz igazíthassák az elektromos autóbuszukat: a Megbízható Hatótávolság stratégia (akár 270 km hatótáv) mellett a Maximális Hatótávolság stratégia szerepel akár 350 km hatótávval. Ráadásul az új, szén-dioxidos légkondicionáló rendszer és a továbbfejlesztett fűtőkör még nagyobb hatékonyságot biztosít. A moduláris akkumulátorok szintén újak. Ennek eredményeként az elektromos buszt választó ügyfelek idén ősztől meghatározhatják az akkumulátorcsomagok számát. Ezáltal a teljesen elektromos városi busz még jobban az ügyfelek egyedi igényeire és követelményeire szabható a hatótávolság és az utaskapacitás tekintetében.

Az MAN a járműméret terén is számos lehetőséget kínál ügyfeleinek. Például a Lion’s City E mostantól 10,5 méteres rövid midibuszként is elérhető, amely kategóriájában az egyik legnagyobb akkumulátorkapacitást nyújtja. Rekordot döntő fordulási körének és kompakt méreteinek köszönhetően ez jelenti az ideális megoldást főként szűk városközpontok és zsúfolt gyalogos övezetek számára. Ez a midibusz így jól kiegészíti az MAN elektromos buszainak kínálatát, amelyben most már 10,5, 12,2 és 18,1 méteres járművek szerepelnek.

Számos díj és értékesítési siker igazolja a busz népszerűségét

A most kiosztott Év Autóbusza díj egyértelműen mutatja, hogy a Lion’s City E milyen kiváló fogadtatásra talált. „A kezdetektől fogva egyértelmű volt számunkra, hogy ügyfeleinkkel szorosan együttműködve kell kifejlesztenünk az elektromos buszunkat, valamint folyamatosan optimalizálnunk kell ezt a járművet. Az volt és jelenleg is az a célunk, hogy a legjobb elektromos városi buszt kínáljuk. Nagy sikernek értékeljük, hogy erőfeszítéseinket díjazza a piac és sok szakértő is” – mondta Barbaros Oktay, az MAN Truck & Bus busztervezési részlegének vezetője. Például az elektromos városi busz elnyerte a 2020-as iF Gold Award díjat is. Az iF International Forum Design zsűrijét különösen lenyűgözte az eBus ergonomikus és esztétikus kialakítása.

Továbbá a Lion’s City E értékesítési adatai is jól mutatják népszerűségét. Értékesítésének kezdete óta már összesen több mint 1000 eBus járműre érkezett megrendelés. „Mi azonban szeretnénk jelentősen több elektromos buszt forgalomba helyezni: az elmúlt pénzügyi évben az új városi autóbuszaink nem egészen 6 százaléka volt elektromos, de 2025-re a fele az lesz. Míg várakozásaink szerint 2030-ra a városi buszaink körülbelül 90 százaléka akkumulátoros hajtású lesz” – mondta Rudi Kuchta.

Münchenből Írországba: az eBus elutazott a Bus Euro Test rendezvényre

Az MAN Lion’s City E megmutatta, hogy mennyire erős is lehet egy teljesen elektromos városi busz, miközben egy lenyűgöző utazás során Európát átszelve eljutott Írországba a Bus Euro Test rendezvényre. Az Electrifying Europe Tour, azaz Európa Villamosítása Turné során a 12 méteres városi busz tíz nap alatt nyolc országon haladt át. Összesen 2448,8 kilométert tett meg és összesen 1763,7 kWh energiát fogyasztott el, ami kilométerenként körülbelül 0,72 kWh fogyasztásnak felel meg. Ezeket a csúcsértékeket a Lion’s City E hatékony technikájának és az igen meggyőző, 20,8 százalékos rekuperációs aránynak köszönhetően sikerült elérni. Az eBus tetején elhelyezett hat lítiumionos akkumulátorcsomag (480 kWh kapacitás) biztosította az energiát a városokon, vidéki utakon és hegyeken át vezető utazáshoz. Az akkumulátorokat mindig az adott napi szakasz teljesítése után töltötték, nap közbeni töltésre nem volt szükség. Ez annak köszönhető, hogy ez az elektromos busz akár 350 kilométer hatótávolságot kínál.

Az MAN elektromos hajtású buszalvázat kínál az Európán kívüli piacokra

A hajtás terén az MAN egy központi motort alkalmaz a hátsó tengelyen az eBus modelljénél vagy két központi motort a második és a harmadik tengelyen a csuklós busznál, ami a menettulajdonságok és a rekuperáció szempontjából is előnyös. Helyileg károsanyag-kibocsátástól mentes hajtásával az MAN Lion’s City E megfelel a városokban a levegőszennyezés és a zajkibocsátás csökkentését célzó követelményeknek. Történetesen az MAN Lion’s City E megbízható technikáját használják majd az MAN eBus-alvázához is a jövőben. „Az eBus-alvázunkkal az Európán kívüli piacokon kínáljuk az MAN elektromos buszos megoldását azért, hogy megfeleljünk az elektromos buszok iránt világszerte növekvő igényeknek és jelentősen hozzájáruljunk a fenntartható közlekedés megteremtéséhez” – mondta Rudi Kuchta. A jövőben ez az alváz tökéletes alapot nyújt majd a felépítményezőknek a teljesen elektromos hajtású modelljeikhez.

A gyakorlati alkalmasság fontos szempont a zsűrinek

A szakértőkből álló nemzetközi zsűri 1989 óta évente osztja ki az Év Autóbusza címet felváltva különféle városi, illetve távolsági busztípusoknak. Az európai szakújságírók különös figyelmet fordítanak a gyártók által az összehasonlító tesztre benevezett járművek gyakorlati alkalmasságára és koncepciójára. Az MAN Lion’s City 12 E modellel most elnyert díjjal együtt az MAN Truck & Bus már tizenkétszer vehette át büszkén a trófeát az MAN és NEOPLAN buszmárkái számára – hatszor a távolsági buszok (2022, 2020, 2006, 2004, 2000, 1994) és szintén hatszor a városi buszok (2023, 2015, 2005, 1999, 1995, 1990) kategóriájában.

MAN

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Akár ez is tetszhet
https://www.okosipar.hu/wp-admin/post.php?post=7773&action=edit#