Döbbenetes tempóban veszik az ipari robotokat

A gyárak 28 százalékkal több robotot vásároltak, és közel másfélszer annyit költöttek rájuk az idei első negyedévben, mint 2021 azonos időszakában. Bár ezek amerikai adatok, meg lennénk lepve, ha a világ más tájain nem valami egészen hasonló folyamat zajlana le az iparban. Érdekes módon már jóval több robotra vevők a nem autóipari szereplők, mint a gépkocsi-előállítók – osztotta meg a The Robot Report.

A portál értesülése szerint az idei első negyedév során 11.595 darab robotot vásároltak az észak-amerikai gyárak, szemben a 2021-es 9.098 darabbal. A rájuk szánt összeg ugyanakkor ezen az arányon messze túlmutató mértékben, 43 százalékkal emelkedett: 466-ról 646 millió dollárra, vagyis kb. 239 milliárd forintra. Ennél is érdekesebb viszont, hogy a technológiát előszeretettel alkalmazó autóipari cégeknél (5.476 darab) nagyobb azok aránya (6.122 darab), akik nem ebben a szegmensben gyártanak. Ez a tendencia sokáig elképzelhetetlennek tűnt, aztán történt valami 2020-ban (szerintünk a COVID), amikor a járműgyártás számára történő értékesítést először haladták meg az egyéb ágazatok vásárlásai.

 „Minden iparág – ideértve a mezőgazdaságot, az építőipart, a kiskereskedelmet és a vendéglátást – azt vizsgálja, hogy hogyan tudna sikeresebbé válni a robotika kihasználásával” – mondta Alex Shikany, az A3 tagságért és üzleti intelligenciáért felelős alelnöke. „Ők is felismerték azt, amiben az A3-nál régóta hiszünk: a robotok nem egyszerűen átvehetik az unalmas, koszos, veszélyes munkákat, amikre eleve nagyon nehéz dolgozókat találni, hanem meg is menthetnek, sőt teremthetnek munkahelyeket, azáltal, hogy az automatizálás segíti a vállalkozások növekedését.”

- Hirdetés -

Minden olyan ágazatban, amit az A3 2022 első negyedéve és 2021 azonos időszaka között vizsgált, kétszámjegyű növekedést mutat a robotok értékesítése. A fémfeldolgozásban 40, a műanyag- és gumigyártásban 29, a félvezetők és az elektronikai eszközök szegmensében pedig 23 százalékos volt a bővülés. Az élelmiszeripar és a fogyasztási cikkek esetében egyelőre alacsonyabb, 14 százalékos emelkedést állapítottak meg, miközben minden más, itt nem említett ágazat egészen elképesztő, 56 százalékos mértékben vásárolt több robotot idén, mint 2021 első három hónapjában.

Jegyezzük meg: az A3 csak hagyományos ipari robotok eladási adatait gyűjtötte össze, magyarán a fentebb írt arányok úgy jöttek ki, hogy számításba sem vették például az autonóm és mobil robotok, illetve kooperációs robotkarok értékesítését. Ha ezeket is rögzítették volna, minden bizonnyal még magasabb értékek jöttek volna ki – véli a riport. Érdemes hozzátenni azt is, hogy 2022 már biztos, hogy nagy fordulópontot fog jelenteni az ipari robottechnológiák bevezetésében, hiszen az eddigi rekordot 2021 utolsó negyedévében jelentették, és azokat a számokat már most bőven meghaladják az idei első három hónap értékesítései.

Gábor János, NEW technology

Akár ez is tetszhet