A hidrogénnel meghajtott repülőgépek működése és kinézete is megváltozik a korábban ismert légi járművekhez képest. Egy futurisztikus Airbus-teszt engedett betekintést a jövőbe. A vállalat egy A380-as utasszállító átalakításával mutatja be az általa megálmodott alternatívát – írja cikkében a Popular Science.
Az Airbus ezzel a lépéssel közelebb került ahhoz, hogy 2050-re az iparág elérje a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást. A légi személyszállítás egyre nagyobb mértékben járul hozzá az éghajlatváltozáshoz. A kevesebb repülés, illetve a hatékonyabb gépek elősegíthetik a kibocsátás csökkenését, de a nullára redukáláshoz új technológiákra van szükség.
Az akkumulátorral és a fenntartható üzemanyagokkal működő légi taxik segíthetnek a kibocsátás csökkentésében, de különösen a hidrogén jelentheti az egyik fő alternatívát a nulla eléréséhez, mivel szélesebb körben alkalmazható az ágazatban, ugyanis rövid- és hosszútáv megtétele esetén is bevethető.
Az A380-as modell a legnagyobb forgalomban lévő utasszállító repülőgép, többek között ennek is köszönhető, hogy a teszteléshez ezt választották. Bőven elég hely van a megfigyelőberendezések elhelyezésére, valamint a 400 kilogramm folyékony hidrogén tárolására, amelyet a gép üzemanyagként szállít a fedélzetén. A hajtóművet a repülőgép tetejére, valamint hátul, közvetlenül a farok előtti részre rögzítik. A szokatlan pozicionálásra azért van szükség, mert ezáltal a hidrogén üzemanyagból származó kibocsátás mérhetővé válik.
Bár a folyékony hidrogén égése nem termel szén-dioxidot – a legnagyobb mennyiségben előforduló üvegházhatású gázt –, a kutatók mégis szeretnének többet megtudni az ilyen hajtással rendelkező repülőgépekből származó kibocsátásról. A tesztelés lehetővé teszi az Airbus számára azt is, hogy többet megtudjon az alternatív hajtásról. A vállalat célja, hogy 2035-re egy nulla károsanyag-kibocsátású repülőgépet állítson hadrendbe, ehhez viszont szükséges 2026-ig teljesíteni bizonyos tervezési döntéseket.
Az Airbus ambiciózus elképzelései közt szerepel, hogy minimalizálja a repülőgépipar ökológiai lábnyomát. A hidrogénmeghajtás mellett az elektromos alternatívát is tesztelik, olyan autógyártókat vesznek alapul, mint a Toyota és a Daimler. A repülőgépgyártó szintén egyfajta hibrid rendszert is fontolóra vesz, amely üzemanyagcellát és belső égésű motort is tartalmaz.
A jelenleg forgalomban lévő legtöbb repülőgép üzemanyaga a szárnyakban található. A hidrogént viszont hengeres tartályokban szükséges tárolni, amelyek nem helyezhetők el a hagyományosnak mondható pozíciókba, hanem a törzsbe kerülnének. Éppen ezért az utasoknak fennmaradó hely körülbelül egyharmadával csökkenhet. A repülőgépeket valószínűleg teljesen át kell tervezni a hidrogén optimális tárolásához. Az Airbus tavaly mutatott be egy koncepció-légijárművet, amely kevert szárnyú karosszériakialakítással rendelkezik, s jobban kihasználná az üzemanyag számára fenntartott helyet.
Íme egy videó az Airbus koncepcióiról:
Némethi Botond, Okosipar.hu