- Hirdetés -

- Hirdetés -

Unalmas feladatok automatizálásával nő a produktivitás

Az IBM egy friss kutatásban rámutatott, hogy a digitalizációval még nőhet is a vállalatoknál dolgozók száma, hiszen fokozódik a produktivitás, ha a munkatársaknak nem kell monoton, veszélyes vagy éppen nagy kosszal járó részfeladatokkal foglalkozniuk, mert azokat sikerült valamilyen módon automatizálni. Persze a munkatársakban továbbra is élénken dolgozik a félelem, hogy egy robottal szemben alulmaradva veszítik el az állásukat, pedig a statisztikák szerint a robotok, kobotok és AI-megoldások csak ritkán gyakorolnak negatív hatást egy cég személyi állományára.

Az IBM Value Institute tanulmánya leginkább a személyes részvételt igénylő munkakörökre fókuszált: olyan feladatokra, mint például az adatbevitel vagy a hívások megválaszolása. Bár utóbbi példák a hagyományos szemlélet szerint nehezen automatizálhatók, mára egészen sikeres AI-megoldásokat találtak ki rájuk, és erre egyre többen nyitottak. Az eredmények őket igazolják: a mesterséges intelligenciát használó cégek 85 százaléka csökkenteni tudta a működési költségeket. Az IBM felmérését a cég automatizálással foglalkozó menedzsere, Dinesh Nirmal elemezte. Az Industry Weeknek adott nyilatkozatában arra a megállapításra jutott, hogy a közvélekedéssel ellentétben a modern technológiai megoldások nemhogy elveszik a munkahelyeket, hanem még növelhetik is azok számát.

„Az automatizálás produktívabbá, ügyfélbaráttá, üzletcentrikussá tesz bennünket, és még segít is a cégnél betöltött szerepünk optimalizálásában”, állítja a szakértő. „Azt szeretnénk elérni, hogy visszaadjuk a dolgozók munkaidejének mintegy ötven százalékát, amit új dolgokkal, például innovációk megismerésével vagy azzal tölthetnek, hogy termelékenységet növelő megoldásokat találjanak ki.” Nirmal szerint a kifizetődő automatizáláshoz elengedhetetlen a folyamatok feltárása, a robotizált folyamatautomatizálás (RPA) bevezetése, a workflow megértése és a döntések megtervezése. Mindezeken túl fontos a pontos dokumentálás, mert csak így nyerhetünk ki valódi értéket az adathalmokból.

Ebben segít az IBM Watson Orchestrate rendszer, amelynek erős AI-motorja lényegében egy előre csomagolt készségcsokor, benne olyan adottságokkal, amelyek menet közben és összefüggéseikben is kombinálhatók, a munkatársak korábbi interakciói alapján. Egy egyszerű biztosítási példán keresztül szemléltetve: amennyiben a rendszernek egy kisebb kárigényt kell elbírálnia, akkor a dokumentáció feldolgozásával automatikusan megállapítja a kár típusát és mértékét, majd számításba veszi az ügyfél személyiségjegyeit, és lényegében pillanatok alatt lefolytatja a jóváhagyás folyamatát. Ennél persze sokkal összetettebb problémákkal is elbír, a napi rutinfeladatoktól botok tömegének kezeléséig.

A rendszer sikerességének hátterében az az elv áll, hogy az ipari folyamatok nagy részében csak a tartalom változik, míg a folyamatok struktúrája állandó. Ezért van akkora jelentősége a tartalmat kezelő, személyre szabható interaktív mesterséges intelligenciának, ami a Watson Orchestrate sajátja. A végső cél egy nagy digitális munkaerőbázis létrehozása a gyártás, a kiskereskedelem, vagy épp a pénzügyi szektor és mások számára, hogy bizonyos feladatok automatizálásával növelhető legyen a dolgozók produktivitása – magyarázta Nirmal.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet