- Hirdetés -

- Hirdetés -

Hangalapú diagnózissal jósolja meg az AI a meghibásodásokat

Az amerikai V2M kifejlesztett egy mesterségesintelligencia-alapú, akusztikus érzékelőrendszert, amit a megelőző karbantartás érdekében mindenféle járműhöz lehet használni. A vállalat az eeNews beszámolója szerint elsőként egy Tesla Model 3-ra szerelte fel az akusztikus érzékelőrendszer prototípusát, amihez olyan pontozási modellt fejleszt, ami a jármű hangja alapján jósolja meg a közelgő meghibásodásokat.

A New York-i székhelyű cég következő lépése két belső égésű motorral rendelkező jármű és egy hibrid jármű beszerzése lesz, a termék további teszteléséhez. Ezzel azt kívánják demonstrálni, hogy a rendszerük minden típusú autó és motor diagnosztikájára egyformán alkalmas.

Az adatok azt mutatják, hogy a balesetekhez vezető meghibásodások 27 százaléka megelőzhető lenne, ha az autó által keltett zajról időben észrevennénk és felismernénk a hamarosan bekövetkező műszaki problémákat.

„Korábban autóversenyző voltam. 2019 nyarán a szemem láttára karambolozott és égett ki egy autó, a sofőr pedig sajnos meghalt. Mint kiderült, az autó hátsó tengelye hibásodott meg. Ez elég gyakori eset, és biztos, hogy volt hangja már azelőtt, hogy beakadt volna. A mi megoldásunk akkor megmenthetett volna egy életet” – érvelt cége találmánya mellett Peter Bakulov vezérigazgató. Hozzátette: a projekt végső célja az, hogy egy járművekbe szériafelszereltségként beépíthető alkatrész jöjjön létre, ami aztán AI-alapú hangdiagnosztikával jó előre jelzi a hibát.

A V2M csapata egy többrétegű neurális hálózaton alapuló módszertant fejlesztett ki a rendszerhez. Ez megállapítja a hibás hangminták megjelenését, és következtetést von le arra vonatkozóan, hogy milyen meghibásodás van jelen a kocsiban. A rendszer még akkor is felismeri a fedélzeti problémákat, ha az autó épp zajos útvonalon közlekedik.

Az egyik MEMS-mikrofon az autó elején, a másik hátul helyezkedik el, és mindkét érzékelő I2S-kapcsolaton keresztül kapcsolódik egy multiplexer kártyához. Van egy harmadik elem, egy érzékelő is, amit az autó közepére építettek be. A szoftver érzékeli a hangot, és 2 másodpercen belül 98 százalékos pontossággal következtet arra, hogy milyen típusú meghibásodásról van szó. A rendszer ezután értesíti a vezetőt (és/vagy valaki mást, az ügyfél kérésének megfelelően), és jelentést készít a hibáról. A V2M közölte: egy eSIM-en keresztül felhőre kapcsolható alkatrészről beszélünk, de ugyanúgy működhet száz százalékban fedélzeti eszközként is.

Gábor János, NEW technology

Akár ez is tetszhet