Ólomhűtésű atomreaktor járulhat hozzá a hajózás karbonmentesítéséhez

A hajózás nettó zéró célkitűzéseinek eléréséhez új lendületet adhat a newcleo innovációja, a Lead-cooled Fast Reactor (LFR), vagyis ólomhűtésű gyorsreaktor, amit elsősorban tengerészeti felhasználásra szánnak – írja a The Engineer. A kis méretű moduláris atomreaktorokat fejlesztő londoni cég a Fincantieri hajógyártóval és a RINA tanúsítványkiadó társasággal kötött megállapodást arról, hogy kidolgoz egy megvalósíthatósági tanulmányt a hajózási iparban alkalmazható nukleáris alkalmazásokról.

A newcleo LFR megoldása alapján a hajókon egy olyan zárt minireaktort helyeznének el, ami kis méretű, 30 MW teljesítményű nukleáris akkumulátorként működne. A newcleo szerint ez az eszköz csak meglehetősen ritkán, kb. 10-15 évente egyszer igényelne újratöltést, miközben alig lenne szüksége karbantartásra, és az élettartam végén könnyen cserélhető.

„Örömömre szolgált, hogy ezzel a fontos megvalósíthatósági tanulmánnyal elindítottunk egy polgári célú nukleáris tengeri meghajtásról szóló projektet. A Fincantieri és a RINA a hajózási ágazat két globális vezetője; az ő szakértelmük és a mi technológiai innovációnk kombinálása valódi megoldást hozhat a tengeri közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának problémájára” – nyilatkozta Stefano Buono elnök-vezérigazgató. „A newcleo törekvése már az alapítástól kezdve az, hogy hozzájáruljon a karbonmentesítés felgyorsításához, és tiszta, fenntartható, megfizethető energiát biztosítson a közösségek és a vállalkozások igényeinek kielégítésére.”

- Hirdetés -

A hajózási ágazat a világ áruforgalmának 90 százalékát mozgatja, ezzel a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) 2020-as GHG Study 2020 című tanulmánya szerint az antropogén üvegházhatású gázok kibocsátásának 2,9 százalékáért felelős. A jelentés akkor megállapította, hogy a teljes hajózás emissziója a 2012-es 977 millió tonnáról 2018-ra 1076 millió tonnára nőtt – főként a globális tengeri kereskedelem folyamatos növekedése miatt. Az IMO 2023 júliusában új célokat hagyott jóvá az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére vonatkozóan, és 2050-re irányozta elő a nettó nulla kibocsátás elérését.

„Az üzemanyag-hatékonyság és a hajók tervezésének javítása már most is jó eredményeket mutat a hajózás karbonlábnyomának csökkentésében, de az iparág számára meghatározott célok eléréséhez a kúttól a hulladékig alacsony széntartalmú alternatív üzemanyagokra van szükség” – fogalmazott Ugo Salerno, a RINA elnök-vezérigazgatója. „Az egyik válasz ezekre a célkitűzésekre a nukleáris energia lesz. Ráadásul a kis moduláris reaktorok tűnnek a leghatékonyabb megoldásnak a nukleáris energia hajózásban történő alkalmazására.”

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -